Antimicrobial therapy

טיפול אנטיביוטי פומי מהווה חלופה בטוחה לטיפול תוך-ורידי כנגד בקטרמיה (JAMA Netw Open)

טיפול אנטיביוטי פומי עשוי לשמש כחלופה בטוחה לטיפול אנטיביוטי תוך-ורידי ממושך, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

חולים המקבלים טיפול אנטיביוטי דרך הוריד מצויים בסיכון להתפתחות זיהום משני; כאשר טיפול אנטיביוטי פומי נחשב בטוח יותר. כעת החוקרים בחנו את הנתונים אודות 914 מבוגרים עם בקטרמיה ללא-סיבוכים משנית לחיידקי גראם שליליים אשר טופלו בארבעה בתי חולים בדנמרק בין 2018 ו-2021.

התוצאים של חולים שהחליפו לטיפול אנטיביוטי פומי בתוך ארבעה ימים לאחר תרבית דם חיובית נבחנו אל מול אלו שהמשיכו לקבל טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי במשך לפחות חמישה ימים לאחר תרבית דם; המשתתפים בשתי הקבוצות קיבלו טיפול אנטיביוטי במשך 7-14 ימים. החוקרים העריכו את שיעורי התמותה לאורך 90 ימים.

מהנתונים עולה כי 14.3% מהחולים שקיבלו טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי ממושך הלכו לעולמם, זאת בהשוואה ל-6.9% מהחולים בזרוע הטיפול האנטיביוטי הפומי. בניתוח לפי כוונה לטיפול, בחולים שחצו לטיפול אנטיביוטי פומי תועד סיכון נמוך ב-22% לתמותה בתוך 90 ימים מהתחלת הטיפול (סיכון יחסי של 0.78, רווח בר-סמך 95% של 0.60-1.10).

בניתוח לפי-פרוטוקול, בחולים שחצו לטיפול פומי תועד סיכון נמוך ב-1% לתמותה בתוך 90 ימים (סיכון יחסי של 0.99, רווח בר-סמך 95% של 0.70-1.40).

חולים שחצו לטיפול אנטיביוטי פומי היו צעירים יותר מאלו שהמשיכו לקבל טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי (גיל חציוני של 73 לעומת 76 שנים, בהתאמה), עם פחות מחלות רקע (4 לעומת 5, בהתאמה) ובסיכון גבוה יותר לבקטרמיה של חיידקי גראם שליליים שנרכשה בקהילה (89.4% לעומת 80.9%, בהתאמה).

ממצאי המחקר מיעים כי התמותה על-רקע הפחתה מוקדמת של טיפול אנטיביוטי היא דומה לזו המיוחסת לטיפול אנטיביוטי תוך-ורידי ממושך בחולים עם בקטרמיה של חיידקי גראם שליליים ללא-סיבוכים.

JAMA Netw Open, Jan 23, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה