Antimicrobial therapy

חשיפה לטיפול אנטיביוטי במהלך הלידה מלווה בסיכון מוגבר למחלות אוטואימוניות בצאצאים (Am J Obstet Gynecol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology עולה כי בקרב ילדים שנחשפו לאנטיביוטיקה במהלך הלידה ייתכן סיכון מוגבר להתפתחות מחלות אוטואימוניות במהלך תקופת הילדות.

החוקרים מסבירים כי טיפול אנטיביוטי במהלך הלידה משמש לעיתים קרובות למניעת הופעה מוקדמת של מחלה משנית לזיהום ב-GBS (או Group B Streptococcus) ביילודים. מחקרים קודמים הראו כי הטיפול עשוי לשנות את התפתחות המיקרוביום של מערכת העיכול של הילד, אם כי המשמעות של השפעה זו אינה ידועה.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 45,575 ילדים מצפון פינלנד אשר נולדו בלידה נרתיקית בין השנים 2007 ו-2018. מהנתונים עולה כי 21% מהילדים הללו נחשפו לטיפול אנטיביוטי במהלך הלידה, קרי האימהות של ילדים אלו קיבלו טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי במהלך 24 השעות שקדמו ללידה.

מהנתונים עולה כי 601 ילדים (1.3%) אובחנו עם מחלה אוטואימונית, דוגמת סוכרת מסוג 1, דלקת מפרקים שגרונית, מחלת מעי דלקתית או מחלות אוטואימוניות של העין או בלוטת התריס, לאורך מעקב של כחמש שנים.

מניתוח שכלל תקנון למשתנים של האם ושל היילוד עלה כי חשיפה במהלך הלידה לטיפול אנטיביוטי לוותה בעליה של 28% בסיכון למחלות אוטואימוניות (רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.62).

לא זוהה קשר משמעותי בין חשיפה במהלך הלידה לטיפול אנטיביוטי ובין הסיכון למחלה אלרגית או חסימתית של דרכי הנשימה.

החוקרים מדגישים כי מאחר וטיפול אנטיביוטי במהלך הלידה יעיל מאוד במניעת הופעה מוקדמת של מחלה משנית ל-GBS ביילודים, אין לפרש את הקשר המתואר כקשר סיבתי. עם זאת, ממצאים אלו תומכים במאמצים לפתח גישות ספציפיות יותר למניעת GBS, דוגמת חיסון אימהי להחלפת טיפול אנטיביוטי בעתיד.

Am J Obstet Gynecol, Feb 16, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה