Arthritis other

תחלואה נלווית בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית נפוצה כבר בשלבים המוקדמים של המחלה (Arthritis Care Res)

בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis) שכיחות גבוהה של תחלואה נלווית ומחלות לב וכלי דם כבר בשלבים מוקדמים של המחלה הריאומטית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הימצאות תחלואה נלווית וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בשלב מוקדם, טרם התחלת טיפול, וכן לזהות גורמים התורמים לעומס המטבולי בשלב מוקדם של מחלת המפרקים.

במחקר העוקבה התצפיתי אספו החוקרים נתונים דמוגרפיים וקליניים, כמו גם מידע אודות גורמי סיכון קרדיווסקולאריים ותחלואה נלווית בחולים עם אבחנה חדשה של דלקת מפרקים פסוריאטית וביקורות תואמות בגיל ומין. חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית נבחנה תחלואה נלווית לאחר שנה אחת עם שינוי בפעילות המחלה.

מדגם המחקר כלל 67 חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בשלב מוקדם ו-61 מתנדבים בריאים. שיעורי תחלואה נלווית היו דומים בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית ובביקורות, ב-82.1% מהחולים עם מחלת המפרקים הייתה עדות לגורמי סיכון קרדיווסקולאריים בתחילת המחקר, בהשוואה ל-62.3% מהביקורות (יחס סיכויים של 1.60, רווח בר-סמך 95% של 1.14-2.0).

בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בשלב מוקדם תועד סיכוי גבוה יותר למספר מחלות רקע (2 ומעלה, יחס סיכויים של 1.9, רווח בר-סמך 95% של 1.2-3.0) ומספר גורמי סיכון קרדיווסקולאריים (יחס סיכויים של 2.1, רווח בר-סמך 95% של 1.3-3.2) בהשוואה לביקורות.

החוקרים לא זיהו קשר בין משך פסוריאזיס עורי ובין הסיכון לתחלואה נלווית או גורמי סיכון קרדיווסקולאריים בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בשלב מוקדם.

דיסליפידמיה הייתה התחלואה הנפוצה ביותר בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (64.2% לעומת 39.3%; יחס סיכויים של 1.7, רווח בר-סמך 95% של 1.2-2.5).

בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית מוקדמת תועד מדד מסת גוף ממוצע גבוה מהתקין (28.82), עם שיעורים גבוהים יותר של השמנת-יתר (40.3% לעומת 18.3%, יחס סיכויים של 1.9, רווח בר-סמך 95% של 1.1-3.2). לאחר שנה אחת, למרות שיפור במדדי פעילות מחלה, שיעור החולים עם מחלות רקע או גורמי סיכון קרדיווסקולאריים לא השתנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מעידים כי התחלואה הנלווית בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית אינה נובעת רק ממחלה ארוכת-טווח ודלקת סיסטמית כרונית, שכן זו מופיעה כבר בשלבים מוקדמים של מחלת המפרקים.

Arthritis Care Res, Sep 5, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה