Asthma

חשיפה לקורטיקוסטרואידים בשיאוף מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט בחולים עם אסתמה ו-COPD (מתוך J Ophthalmol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חשיפה לקורטיקוסטרואידים בשיאוף מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות קטרקט בחולים עם אסתמה ומחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חשיפה לקורטיקוסטרואידים, בין אם חשיפה סיסטמית או בשיאוף, מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט בחולים עם COPD ואסתמה. מטרתם כעת הייתה לבחון את היקף הקשר בין קטרקט ובין חשיפה לקורטיקוסטרואידים בחולים עם אסתמה ו-COPD.

הסקירה כללה 19 מחקרים שענו על קריטריוני המחקר, מהם 12 מחקרים סיפקו נתונים אודות היקף הקשר בין החשיפה לקורטיקוסטרואידים ובין הסיכון לקטרקט. כל המחקרים למעט אחד היו מחקרים תצפיתיים ודיווחו על קשר מובהק סטטיסטית בין טיפול בקורטיקוסטרואידים ובין התפתחות קטרקט במדגמי חולים עם אסתמה ו/או COPD.

מהערכות הסיכון עלה כי בקרב חולי אסתמה ו-COPD עם חשיפה לקורטיקוסטרואידים תועד סיכון גבוה כפליים לקטרקט.

מהנתונים עולה כי טיפול יומי בקורטיקוסטרואידים בשיאוף במינון גבוה של 1000 מק”ג ומעלה מלווה בסיכון גבוה יותר משמעותית להתפתחות קטרקט ובעקבות סיכון מוגבר לניתוחי קטרקט, אם כי מחקר אחד הראה כי טיפול סיסטמי בקורטיקוסטרואידים מעלה את הסיכון לקטרקט יותר מאשר טיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים בחולי אסתמה ו-COPD הינו גורם סיכון להתפתחות קטרקט. הממצאים מדגישים כי מחקרים קודמים סיפקו תת-הערכה של הסיכון ארוך הטווח לקטרקט עם טיפול במשאפי סטרואידים ואת חשיבות הגבלת הטיפול במשאפי סטרואידים, לא רק מבחינת מינון הטיפול אלא גם משך הטיפול, לשיפור מאזן עלות-תועלת של טיפול אחזקה בחולים עם אסתמה ו-COPD.

J Ophthalmol, Oct 19, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה