Atrial Fibrillation

זיהום בקורונה מלווה בסיכון מוגבר להופעה חדשה של פרפור פרוזדורים (Int J Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש שנערך ע”י חוקרים מהפקולטה לרפואה בטכניון ופורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי זיהום בנגיף SARS-CoV-2 מלווה בסיכון מוגבר להופעה חדשה של פרפור פרוזדורים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרפור פרוזדורים מלווה בשיעורי תחלואה ותמותה משמעותיים. הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים נקשרה לאחרונה עם זיהום בנגיף קורונה, אך העדויות בנושא מוגבלות מאוד. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין הזיהום הנגיפי ובין הסיכון להופעה חדשה של הפרעת הקצב.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת שכלל למעלה מ-2.9 מיליון מבוגרים מקופת החולים הגדולה ביותר בישראל. המשתתפים היו במעקב מתחילת מרץ בשנת 2020 ועד סוף יוני בשנת 2022 לזיהוי הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים. לכל חולה עם אבחנה חדשה של פרפור פרוזדורים התאימו החוקרים עשר ביקורות שנבחרו באקראי ותאמו בגיל, מין ומשך מעקב.  על-מנת להתגבר על הטיית מעקב השלימו החוקרים ניתוח סטטיסטי אל מול ביקורות ללא חשיפה לגורם העשוי להשפיע על הסיכון להפרעת קצב לב (חולים שפנו להערכה בשל כאבי גב תחתון).

לאורך תקופת המעקב זוהו 18,981 חולים עם אבחנה חדשה של פרפור פרוזדורים, להם התאימו החוקרים 189,810 ביקורות. הגיל הממוצע של המקרים והביקורות התואמות עמד על 73.8 שנים, כאשר יותר ממחצית (51.1%) היו נשים.

מניתוח רב-משתני עלה כי זיהום בנגיף SARS-CoV-2 לווה בסיכון מוגבר פי ארבע להופעה חדשה של פרפור פרוזדורים (יחס סיכויים מתוקן של 4.24, רווח בר-סמך 95% של 3.89-4.62). הקשר נותר מובהק סטטיסטית בניתוחים סטטיסטיים שונים. בהשוואה לביקורות ללא חשיפה לגורם העשוי להשפיע על הסיכון להפרעת קצב לב (תלונות על כאבי גב תחתון), זיהום בקורונה לווה בסיכון מוגבר קלות בלבד להופעה חדשה של פרפור פרוזדורים (יחס סיכויים מתוקן של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.26).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר להופעה חדשה של פרפור פרוזדורים בחולים לאחר זיהום בנגיף קורונה.

Int J Cardiol, Aug 29, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה