Atrial Fibrillation

חסר ויטמין D מלווה בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים (Front Nutr)

חסר ויטמין D, קרי רמות נמוכות מ-20 ננוגרם/מ”ל, מלווה בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים, כאשר כל עליה של 10 ננוגרם/מ”ל בריכוז וויטמין D לוותה בירידה של 5% בסיכון להפרעת הקצב, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Nutrition.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בשנים האחרונות דווח על קשר אפשרי בין ויטמין D ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם דרך השפעה על תהליכי דלקת או ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון. לאור זאת, ויטמין D עשוי לשמש כאפשרות למניעה או טיפול בפרפור פרוזדורים.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מספר מחקרים שפורסמו בין 2005 עד 2022. מבין אלו, חמישה היו מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שדיווחו על קשר בין רמות ויטמין D בדם ובין היארעות פרפור פרוזדורים. מחקר נוסף היה מחקר אקראי ומחקר אחר היה מקרה מקרה-ביקורת, אשר בחנו את ההשפעה של תוספי ויטמין D על היארעות פרפור פרוזדורים.

מהנתונים עולה כי חסר ויטמין D, אשר הוגדר בנוכחות רמות נמוכות מ-20 ננוגרם/מ”ל, לווה בסיכון מגבר לפרפור פרוזדורים (יחס סיכון של 1.12, רווח בר-סמך 95% של 1.005-1.25). מנגד, כל עליה של 10 ננוגרם/מ”ל בריכוז וויטמין D בדם לוותה בירידה של 5% בסיכון להפרעת הקצב (יחס סיכון של 0.95, רווח בר-סמך 95% של 0.93-0.97).

בסופו של דבר לא זוהה קשר בין רמות לא-מספקות של וויטמין D ובין היארעות הפרעת הקצב, כאשר העדויות באשר להשפעה של מתן תוספי ויטמין D על הסיכון לפרפור פרוזדורים היו סותרות.

החוקרים כותבים כי למרות שהקשר בין וויטמין D ובין פרפור פרוזדורים עדיין אינו מובן היטב, ייתכן כי חסר ויטמין D פוגע בציר IL-31/IL-33 ומעודד תהליכי דלקת בשריר הלב והתפתחות פרפור פרוזדורים, אם כי דרושים מחקרים נוספים בנושא.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חסר ויטמין D מלווה בסיכון מוגבר להופעת פרפור פרוזדורים, כאשר עליה ברמות הוויטמין בדם לוותה בסיכון מופחת להפרעת הקצב

Front Nutr, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה