Atrial Fibrillation

אבחנה של פרפור פרוזדורים מלווה בעליה משמעותית בסיכון לליקוי קוגניטיבי קל (JACC: Advances)

פרפור פרוזדורים מלווה בעליה של 45% בסיכון לליקוי קוגניטיבי קל (Mild Cognitive Impairment, או MCI), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology: Advances.

החוקרים התבססו על נתונים אודות למעלה מ-4.3 מיליון מטופלים במאגר רשומות רפואיות ממוחשבות בבריטניה וזיהו 233,833 חולים עם פרפור פרוזדורים (גיל ממוצע של 74.2 שנים) ובחרו באקראי ביקורות ללא הפרעת הקצב התואמות בגיל ובמין לכל חולה עם פרפור פרוזדורים.

התוצא העיקרי היה שיעורי היארעות ליקוי קוגניטיבי קל תוך תקנון לגיל, שנת המחקר, מצב סוציו-אקונומי, עישון ומספר מחלות רקע.

לאורך חציון מעקב של 5.3 שנים תועדו 4,269 מקרים חדשים של ליקוי קוגניטיבי קל בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים ואלו ללא הפרעת הקצב.

בחולים עם פרפור פרוזדורים תועד סיכון גבוה יותר לליקוי קוגניטיבי קל, בהשוואה לאלו ללא הפרעת הקצב (יחס סיכון מתוקן של 1.45, רווח בר-סמך 95% של 1.35-1.56).

מעבר לפרפור פרוזדורים, גיל מתקדם (סיכון יחסי של 1.08) והיסטוריה של דיכאון (סיכון יחסי של 1.44) לוו בסיכון גבוה יותר לליקוי קוגניטיבי קל, כמו גם מין נקבה, חסך סוציו-אקונומי חמור יותר, אירוע מוחי ומחלות רבות, כולל סוכרת, היפרכולסטרולמיה ומחלת עורקים היקפית (p<0.001 בכל המקרים).

בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים או Amiodarone לא תועד סיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי קל, כמו גם בחולים שטופלו בדיגוקסין.

בחולים עם פרפור פרוזדורים וליקוי קוגניטיבי קל תועד סיכון גדול יותר לדמנציה (יחס סיכון מתוקן של 1.25, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.42). מין החולה, עישון, מחלת כליות כרונית ומספר מחלות רקע נקשרו עם סיכון מוגבר לדמנציה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את הקשר בין מחלות כרוניות וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ובין התפתחות ליקוי קוגניטיבי קל והתקדמות לדמנציה בחולים עם פרפור פרוזדורים. הממצאים תומכים בהשפעה המגנה האפשרית של משלב נוגדי-קרישה וטיפול בתסמינים ומחלות רקע מפני הידרדרות קוגניטיבית.

JACC: Advances, Oct 25, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה