Atrial Fibrillation

יתרונות וחסרונות טיפול במינון סטנדרטי לעומת מינון מופחת של נוגדי-קרישה פומיים ישירים בקשישים עם פרפור פרוזדורים (J Am Heart Assoc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב קשישים במרכזים סיעודיים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם שיעור גבוה יותר של אירועי דמם והבדל קטן ביעילות טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים במינון סטנדרטי לעומת טיפול במינון מופחת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפחתת מינון טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים משמשת באופן לא-עקבי בקשישים עם מחלות רקע רבות, זאת סביר להניח בשל חשש מסיבוכים ותועלת לא ידועה של טיפול במינון סטנדרטי.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר תביעות מדיקייר בשנים 2013-2017 וממאגר Minimum Data Set Records והשלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי. הם זיהו חולים שהחלו טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים (Apixaban, Dabigatran ו-Rivaroxaban) בגילאי 65 שנים ומעלה עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם שהתגוררו בבתי אבות.

במחקר נבחנה בטיחות הטיפול (אשפוז בשל דימום מג’ורי) ויעילות הטיפול (תמותה מכל-סיבה, תרומבוזיס כולל אוטם לבבי, אירוע מוחי, תסחיף סיסטמי, תרומבואמבוליזם ורידי).

מדגם המחקר כלל 21,878 חולים שהחלו טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים, מהם קרוב למחצית (48%) קיבלו טיפול במינון מופחת. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 82 שנים, כשני-שליש היו נשים ו-31% סבלו מליקוי קוגניטיבי בדרגה בינונית/חמורה.

מניתוח סטטיסטי עלה כי טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים במינון סטנדרטי לווה בשיעור גבוה יותר של אירועי דמם (יחס סיכון של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.37) עם 9.4 לעומת 8.0 אירועי דמם ל-100 שנות-אדם, בהתאמה. הטיפול במינון סטנדרטי לווה בשיעור הגבוה ביותר של אירועי דמם בחולים מעל גיל 80 שנים (9.1 לעומת 6.7 אירועים ל-100 שנות-אדם, בהתאמה) ובאלו עם מדד מסת גוף קטן מ-30 ק”ג/מ2 (9.4 לעומת 7.4 אירועים ל-100 שנות-אדם).

החוקרים לא זיהו קשר בין מינון הטיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים ובין הסיכון לתמותה או אירועים תרומבוטיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים במתן טיפול במינון מופחת בנוגדי-קרישה פומיים ישירים בקשישים רבים עם מחלות רקע רבות.

J Am Heart Assoc, Nov 6, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה