Atrial Fibrillation

השימוש בשאלונים למטופלים עשוי לשפר את הטיפול בפרפור פרוזדורים (JAMA Netw Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי בקרב רופאים ישנה תת-הערכה רבה של נטל התסמינים בחולים עם פרפור פרוזדורים, המלווה בשיעורים נמוכים יותר של הגברת הטיפול ושיפור קטן יותר במצב הבריאותי לאורך שנה אחת.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שנערך בשתי מרפאות חוץ בטוקיו, יפן. מדגם המחקר כלל 330 חולים עם אבחנה חדשה או הפניה עם אבחנה של פרפור פרוזדורים, אשר השלימו את שאלון Atrial Fibrillation Effect on Quality-of-Life. התשובות של המטופלים לשאלות היו סמויות, הרופאים המטפלים השיבו לשאלון שכלל שלוש שאלות.

מהנתונים עולה כי רופאים העריכו נכונה את המצב הבריאותי בשליש מהחולים בלבד (34%). תת-הערכה של המצב הבריאותי תועדה ב-13% מהמקרים והערכת-יתר ב-53% מהמקרים המדווחים במחקר.

הגברת הטיפול תועדה ב-64% מהחולים בהם הערכת המצב הבריאותי הייתה מדויקת, ב-48% מאלו בהם תועדה תת-הערכה של המצב הרפואי וב-66% מהחולים בהם תוארה הערכת-יתר של המצב הבריאותי.

לאחר תקנון רב-משתני, תת-הערכה של המצב הרפואי נקשרה בקשר בלתי-תלוי עם סיכוי נמוך יותר להגברת הטיפול הרפואי (יחס סיכויים מתוקן של 0.43) ושיעור נמוך יותר של שיפור בציון הכולל בשאלון להערכת איכות החיים של חולים עם פרפור פרוזדורים לאחר שנה אחת: בחולים בהם תועדה תת-הערכה של המצב הרפואי נרשם שיפור של 2.5 נקודות, בהשוואה לשיפור של 8.4 נקודות בחולים בהם הרופאים העריכו נכונה את המצב הבריאותי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את הפער המשמעותי בטיפול הרפואי בחולים עם פרפור פרוזדורים ומעידים על התועלת האפשרית בהערכת המצב הרפואי של חולים באמצעות שאלונים למטופלים אלו.

JAMA Netw Open, Feb 23,2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה