Autism

העדפת תבניות גיאומטריות עשויה להצביע על אוטיזם (מתוך ה- Archives of General Psychiatry)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Archives of General Psychiatry ב- 6 בספטמבר, עולה כי העדפת צפייה בצורות גיאומטריות עשויה להצביע על הפרעה מספקטרום האוטיזם (ASD – autism spectrum disorder) כבר מגיל 14 חודשים.

למעשה, כל הפעוטות במחקר הנוכחי אשר בילו יותר מ- 69% מזמנם בהתמקדות בתבניות גיאומטריות במקום בתמונות חברתיות, כגון משחק ילדים, סבלו מ- ASD.  יחד עם זאת, התמקדות בתבניות אלו לא נמצאה בכל הילדים עם ASD.  כלומר המחקר הדגים סגוליות גבוהה מאוד לצד רגישות נמוכה יותר.

לדברי החוקרים, לא כל הילדים עם אוטיזם ידגימו העדפה של תבניות גיאומטריות, אולם ילד שיעדיף תבניות כאלו הינו בהכרח אוטיסטי.  החוקרים מציינים כי העדפה זו עשויה להוות חותם חדש הניתן לזיהוי בקלות בגיל מוקדם תינוקות המצויים בסיכון ל- ASD.  במחקר הנוכחי, לדבריהם, הודגם לראשונה כי העדפה שכזו עשויה להופיע כבר בגיל 14 חודשים, ואולי אף מוקדם יותר.

החוקרים מוסיפים כי סימני אוטיזם עשויים להיות עדינים וקשים לזיהוי, כך שהם מקווים כי מבחן זה יסייע לרופאים בהחלטה על המשך הערכה התפתחותית.

טיפול מוקדם עשוי להיות בעל השלכות חיוביות ומשמעותיות על התוצאות לטווח הארוך בילדים עם ASD, אולם לא קיימות די שיטות מתאימות שיקלו על זיהוי מוקדם של ההפרעות הללו.

על אף שמחקרים בעבר הראו תוצאות טובות בטכנולוגיות מעקב תנועות עיניים, רובם התמקדו בילדים גדולים יותר ומבוגרים הסובלים מההפרעה.

במחקר הנוכחי נכללו 110 פעוטות בני 14 42 חודשים.  מתוכם, 37 אובחנו עם ASD, 22 סבלו מאיחור התפתחותי ו 51 היו בעלי התפתחות תקינה.

כל הנבדקים הושבו על ברכי הוריהם בחדר חשוך, תוך הקרנת וידאו נטול קול בן דקה אחת על גבי מסך מפוצל, כאשר צד אחד הראה תבניות גיאומטריות זזות, והשני הראה סרטים קצרים של ילדים בפעילויות שונות.

באמצעות מעקב אחר תנועות עיניים, נבדקו משך הקיבוע ומספר הסקאדות בכל סוג וידיאו שהוקרן.

מתוצאות המחקר עולה כי הפעוטות עם ASD בילו משמעותית יותר זמן בהתמקדות בצורות גיאומטריות בהשוואה לפעוטות עם התפתחות תקינה (P < .001) ואלו עם איחור התפתחותי (P = .009).

בקבוצת ה- ASD, 40% בילו יותר ממחצית מן הזמן בבדיקת התבניות הגיאומטריות לעומת 9% בקבוצת האיחור ההתפתחותי ו 1.9% בקבוצת ההתפתחות התקינה.

בנוסף, כאשר משך צפיית צורות גיאומטריות של 68.6% נבחר כנקודת סף, ערך הניבוי החיובי ל- ASD עמד על 100%.  יתרה מזאת, העדפת צורות גיאומטריות נמצא בכמה נבדקים עם ASD מתחת לגיל 18 חודשים, כאשר הגיל הצעיר ביותר בו הודגם ממצא זה היה 14 חודשים.

לא הודגם יחס משמעותי בין אחוז הזמן שהוקדש לצפייה ובין גיל בכל אחת מן הקבוצות שנבדקו.

מבחני t במעקב הדגימו כי אלו שהגיבו לצורות הגיאומטריות שסבלו מ- ASD היו בעלי חותם סקאדות מסוים וביטאו פחות סקאדות בצורה משמעותית כאשר צפו בגירוי הגיאומטרי המועדף עליהם.

החוקרים מסבירים כי נראה כי הילדים “נתקעו” והתמקדו בגירוי זה בלבד ולא הניעו את עיניהם כפי שעושים פעוטות עם התפתחות תקינה בעת חשיפה לצורות גיאומטריות. 

לעומת זאת, אלו שהגיבו לצורות גיאומטריות, אשר סבלו מ- ASD הדגימו מספר גבוה משמעותית של סקאדות בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות בעת שצפו בתמונות חברתיות.

אם כן, שילוב העדפת צורות גיאומטריות יחד עם מידת הסקאדות עשוי להיות כלי חשוב לזיהוי מוקדם של אוטיזם.  החוקרים מוסיפים, כי ההעדפות של כל הילדים נותרו עקביות באופן יחסי לאוך הזמן ועל פני המבדקים החוזרים.

בנוסף, בהעדר השפעות גיל, בממצאים מצביעים על כך שההנחה הנוכחית מתאימה לבדיקה לפחות בשלוש או ארבע השנים הראשונות לחיים.

בעתיד, מעוניינים החוקרים לבדוק האם ניתן לבדוק את דפוסי תנועות העיניים באמצעות מכשירים פשוטים וזולים שיימצאו במרפאות רופאי ילדים.

החוקרים מסכמים כי תגובת תינוקות לסביבה לא חברתית הינה חשובה לא פחות מתגובתם לסביבה חברתית, ואינטראקציות עדינות אלו עשויות לספק מידע חשוב באשר להתפתחות התינוק.

Arch Gen Psychiatry.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה