Back pain

טיפול תרופתי במדבקות: עולם שלם של אפשרויות/מאמר אורח מאת מודי ברטוב, רוקח

מדבקת כאב דיקלוספלסט

בשנים האחרונות, הטיפול במדבקות נמצא במגמת עלייה ברורה. התחום, שהחל להתפתח לפני כשלושה עשורים, מציע כיום פתרונות להתמודדות עם מגוון בעיות, מחלות ומצבים רפואיים בצורה יעילה במיוחד.

המדבקות מבוססות על שחרור חומרים פעילים למחזור הדם, לעיתים היישר לאיבר ספציפי. למרות שלכל מדבקה יש מאפיינים משלה, באופן כללי המדבקות עשויות להציע טיפול פשוט ונוח, שעשוי להיות גם בטוח יותר בהשוואה לחלק מהטיפולים המקובלים (למשל, בזכות העובדה שהמדבקות “מדלגות” על המעבר בקיבה ניתן להקטין את הסיכוי לתופעות לוואי מסוימות).

אז מהן סוגי המדבקות העיקריות שתמצאו כיום? ולמה מדובר באמצעי טיפולי נפוץ כל כך כיום? אנחנו נעשה לכם קצת סדר בבלאגן.

מכאבים ועד להריון

אחד השימושים הנפוצים במדבקות הוא הפחתת כאבים, לרבות כאבי שרירים. חלק מהמוצרים המוצעים בקטגוריה הזו הם מדבקות אופיואידים, המכילות את התרכובות המדכאות את פעילות מערכת העצבים המרכזית ובכך תורמות להרגעת הגוף ולהפחתה בעוצמת הכאב. ניתן להשתמש במדבקות אלה באופן נקודתי, כמו גם להקלה בכאבים כרוניים הנגרמים ממחלה או מניתוח.

דיקלופלסט מבית כצט, לדוגמה, היא תרופה לטיפול מקומי בכאבים ובדלקות שאינם על רקע זיהומי, לצד מחלות ראומטיות (מחלות הפוגעות בשלד, בשרירים, בעצמות ועוד). המדבקות, המשתייכות לקבוצת התרופות האנטי דלקתיות והלא סטרואידיות, כוללות את החומר הפעיל דיקלופנק המעכב את שחרור הפרוסטגלנדינים בגוף ומסייע בדרך זו בהפחתת תחושת הכאב. השימוש במדבקה נעשה לתקופה של עד 14 יום ואינו דורש מרשם רופא.

אנחנו מוקפים כיום במחלות כרוניות ואוטואימוניות, אשר מעצם הגדרתן אי אפשר להירפא מהן לחלוטין (באמצעים הקיימים לרשותנו כיום). מה שכן, קיימים טיפולים מגוונים להקלה על תסמיני המחלות ולהפחתת היקף ותדירות התפרצותן. מדבקות הן חלק בלתי נפרד מארגז הכלים העומד לרשותנו. תוכלו למצוא למשל מדבקות להקלה על פרקינסון, המודבקות לגוף ומשחררות באופן איטי לאורך היממה חומרים המקלים על התסמינים המזוהים עם המחלה (דוגמת רעד). בכך המטופל יכול לשפר משמעותית את איכות החיים ולהגדיל את העצמאות שלו.

לצד זה תמצאו מדבקות המיועדות למטרות נוספות  כגון טיפול בדמנציה, מניעת הריון, טיפול בתופעות גיל המעבר, גמילה מעישון, מניעת תסמיני מחלת הנסיעה ועוד.

אז למה כדאי להתבסס על מדבקות?

מדבקות נחשבות לאמצעי טיפולי שהשימוש בו עולה בשנים האחרונות, מכמה סיבות. הן עשויות להיות יעילות למטרות שונות, כפי שפורט מעלה, והשימוש בהן מפריע הרבה פחות לשגרת החיים של המטופל בהשוואה לחלק מהפתרונות האחרים. ישנן למשל מדבקות שנדרש להחליפן רק אחת לשבוע. השימוש אינו כרוך בכאבים ומתאים למכנה משותף רחב של מטופלים, כולל כאלה החוששים מזריקות או אנשים המתקשים לבלוע כדורים.

יתרונות בולטים אחרים בהשוואה לתרופות הנלקחות דרך הפה נוגעים לכך שהטיפול יכול להיות מקומי, אינו עובר דרך “תחנות ביניים” ומבוסס על ספיגה רציפה של חומרים פעילים במינונים נמוכים יחסית בדם כך שרמת החומר הפעיל נשמרת קבועה במינון האופטימלי להשגת התוצאה הרפואית הרצויה. הדבר עשוי להקטין תופעות לוואי נפוצות כגון בחילות, הקאות ושלשולים המקשות מאוד על ההתמדה בטיפול ועלולות להציב סיכונים משל עצמן. עם זאת, ברור שגם למדבקות כמו לכל טיפול תרופתי אחר יכולות להיות תופעות לוואי אפשריות, הנובעות מהשפעת החומרים שחדרו למחזור הדם או מתגובת העור למדבקה.

צמצום הסיכוי לתופעות לוואי אלו עשוי  לשפר את יעילות התרופה, מהסיבה שהתרופה נשארת בגוף לפרק הזמן הדרוש לספיגתה ולפעילותה (למשל, לא יוצאת במהלך הקאה ושיעור ספיגתה לדם לא יורד כתוצאה משלשול). העובדה שהמדבקה אינה מעבירה חומרים דרך מערכת העיכול עשויה למנוע “התנגשות” עם מזונות או תרופות וכן למנוע השפעה לא רצויה על מערכת העיכול עצמה.

המדבקות מציעות גמישות באופן השימוש בהן. אפשר להסיר אותן אם מבחינים שהעור אינו מגיב אליהן כראוי (לדוגמה, תסמיני אלרגיה) או לשנות את דפוסי הטיפול בהתאם לתוצאות. בניגוד לתרופה הנלקחת דרך הפה למשל, במידה והחומר הפעיל גורם לתופעות לוואי לא רצויות ניתן להפסיק את חדירת יתר החומר לגוף באופן מיידי על ידי הסרת המדבקה.

יחד עם כל היתרונות של המדבקות חשוב לדעת שהן מכילות רכיבים פעילים וכמו בכל תרופה אחרת, ייתכנו תופעות לוואי וקיימת לעיתים סכנת התמכרות (בעיקר באלו המכילות אופיאטים). לכן, חשוב למלא אחר הנחיות השימוש של כל מדבקה, ובחלק מהמקרים להקפיד על ביצוע ביקורות ומעקב תקופתי.

המחבר מודי ברטוב, רוקח אחראי, בית מרקחת Medz, בני ברק

מקורות:

 

  1. לקישור בויקירפואה
  2. https://www.maccabi4u.co.il/23941-he/Maccabi.aspx?TabId=23958_23960_23961
  3. https://www.clalit.co.il/he/your_health/family/Pages/quitting5.aspx
  4. https://www.clalit.co.il/he/medical/pharmacy/Pages/medicines.aspx?idd=4773&name
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה