Back pain

השמנה ועודף-משקל מלווים בסיכון מוגבר לכאב גב תחתון בילדים ומתבגרים (Int J Obes)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Obesity מדווחים חוקרים מספרד על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי עודף-משקל והשמנת-יתר הם גורמי סיכון אפשריים לכאבי גב תחתון בילדים ומתבגרים, עם קשר בולט יותר בין השמנה וכאבי גב תחתון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עודף-משקל והשמנה בילדות מלווים בסיכון מוגבר לכאב ממקור שריר-שלד, אך הקשר עם כאבי גב תחתון אינו מובן היטב. מטרת מטה האנליזה הנוכחית הייתה לבחון את הקשר בין כאב גב תחתון ובין עודף-משקל/השמנת-יתר בילדים ומתבגרים.

החוקרים השלימו חיפוש במספר מאגרי נתונים לזיהוי מחקרים שפורסמו עד אוקטובר 2022 וכללו את כלל המחקרים שבחנו את הקשר בין עודף-משקל או השמנת-יתר ובין כאב גב תחתון בקרב משתתפים בגילאי 6-18 שנים. כלי ROBINS-E שימש להערכת הסיכון להטיה של המחקרים שנכללו במטה-אנליזה.

בסיכומו של דבר, הסקירה כללה 34 מחקרים, כאשר ארבעה מהם היו בסיכון נמוך להטיה, כאשר ביתר המחקרים תועד חשש מסוים להטיות. תשעה מחקרים הצביעו על קשר בין עודף-משקל ובין כאב גב תחתון, בניגוד למשקל תקין (יחס סיכויים של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.16) וללא עדות להטרוגניות.

שמוניה מחקרים הצביעו על קשר דומה בין השמנת-יתר וכאב גב תחתון לעומת משקל תקין (יחס סיכויים של 1.27, רווח בר-סמך 95% של 1.20-1.34) וללא הטרוגניות. עשרה מחקרים הצביעו על קשר בין עודף-משקל/השמנת-יתר ובין כאב גב תחתון לעומת משקל תקין (יחס סיכויים של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.23) וללא הטרוגניות.

לבסוף, 19 מחקרים הצביעו על קשר בין מדד מסת גוף וכאב גב תחתון (יחס סיכויים של 1.19, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.39) עם עדות להטרוגניות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לכאבי גב תחתון בילדים ומתבגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר. עם זאת, ממצאי הסקירה מעידים על הטרוגניות רבה וסיכון משמעותי להטיה בין המחקרים.

Int J Obes, Jan 25, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה