Bacterial infections

למעלה ממחצית מהחולים עם שחפת היו ללא תסמינים לפני קבלת תשובת בדיקה חיובית לזיהום (Clin Infect Dis)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Infectious Disease עולה כי חלק גדול מהחולים בסיכון גבוה שפנו לטיפול במרפאות ראשוניות ונמצאו חיוביים לשחפת לא הציגו כל תסמינים לזיהום החיידקי.

לפי הערכות ארגון הבריאות העולמי, למעלה מ-4 מיליון מבין 10 מיליון חולים עם שחפת פעילה אינם מאובחנים או אינם מתחילים טיפול תרופתי. זיהוי וטיפול בקבוצת חולים זו מהווה צעד חשוב בהתמודדות עם הזיהום החיידקי ברחבי העולם.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם ניתן לזהות חולים ללא תסמינים או ללא תסמינים גלויים של הזיהום החיידקי ע”י השלמת בדיקות לשחפת של כלל המטופלים בסיכון גבוה שטופלו במרפאות ראשוניות בדרום אפריקה, כולל חולים עם HIV, אלו עם מגע הדוק עם בן בית עם שחפת וחולים עם היסטוריה של שחפת מטופלת.

מבין 30,513 מטופלים עם תוצאות זמינות לבדיקת שחפת, 21,734 (71%) היו נשאי HIV, 12,492 (41%) דיווחו על מגע הדוק עם חולה שחפת ו-1,573 (5%) דיווחו על אבחנה קודמת של שחפת. בסך הכול, 8.3% מאלו היו חיוביים ל-Mycobacterium tuberculosis בתרבית ו/או Xpert.

למעלה ממחצית (55%) מהחולים עם תוצאה חיובית לזיהום שחפת בתרבית כיח לא דיווחו על כל תסמינים מוקדמים של שחפת, אשר לדברי החוקרים מעיד על שיעור גבוה של מקרי שחפת תת-קלינית בקרב מטופלים במרפאות ראשוניות.

ממצאי המחקר מעידים כי כאשר משלימים בדיקות אוניברסאליות לזיהום שחפת מזוהה  שכיחות גבוהה של זיהומי שחפת במטופלים במרפאות ראשוניות עם גורמי סיכון ספציפיים, כולל HIV, מגע הדוק עם חולה עם שחפת, או היסטוריה של זיהום שחפת קודם.

החוקרים כותבים כי בדיקות אוניברסאליות של מטופלים בסיכון גבוה לנוכחות זיהום בשחפת במרפאות ראשוניות עשוי לסייע בזיהוי מוקדם יותר של מקרי שחפת תת-קלינית. עם זאת, הם קוראים לנקוט משנה זהירות בפירוש תוצאות הבדיקות, בעיקר כאשר מתקבלות תוצאות חיוביות-גבוליות, באוכלוסייה זו.

Clin Infect Dis, Jan 5, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה