Bariatric Surgery

ניטור סוכר רציף עשוי לסייע בטיפול בחולים עם היפוגליקמיה לאחר ניתוח במערכת העיכול (Diabetes, Obesity and Metabolism)

מדי ניטור סוכר רציף (Continuous Glucose Monitoring, או CGM) עשויים לסייע בהפחתת חומרת היפוגליקמיה לאחר ניתוחים להפחתת משקל ואף פרוצדורות אחרות במערכת העיכול, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism.

היפוגליקמיה הינה אחד הסיבוכים האפשריים לאחר ניתוחים במערכת העיכול, כולל ניתוח בריאטרי אך גם התערבויות אחרות כמו פונדופליקציה או ניתוחים אחרים בדרכי עיכול עליונות או וושט. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היתרונות של מד סוכר רציף במקרים אלו.

מדגם המחקר כלל 22 משתתפים שעברו ניתוח בריאטרי למעלה משמונה שנים קודם לכן ואובחנו עם היפוגליקמיה לאחר ניתוח בריאטרי. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 51 שנים, 90% היו נשים, 82% אובחנו עם היפוגליקמיה בדרגה 3 ולא תוארו מקרים של סוכרת מסוג 1 או מסוג 2.

בכל המשתתפים תועדה הפרעה בתפקוד תאי עצב עם תסמינים דוגמת עייפות, קשיי ריכוז ובלבול. למעלה מ-90% קיבלו בעבר טיפול תזונתי לאור היפוגליקמיה לאחר ניתוח בריאטרי.

נתוני CGM נאספו מ-22 המשתתפים בשני שלבים נפרדים: שלב סמוי (ללא גישה למד הסוכר או התראות) ושלב גלוי (גישה למד הסוכר והתראות בשל ערכי סוכר נמוכים או ירידה מהירה ברמות הסוכר). מבין המשתתפים במחקר, 12 נשאו מד סוכר רציף מסוג Dexcom G4 למשך 28 ימים, כאשר 10 נשאו מד סוכר רציף מסוג Dexcom G6 למשך 20 ימים.

החוקרים מדווחים כי אחוז הזמן בו רמות הסוכר בדם היו מתחת ל-70 מ”ג/ד”ל – הסף המשמש להגדרת היפוגליקמיה – היה נמוך יותר משמעותית בשלב הגלוי.

למרות שמכשירי CGM אינם רגישים דיו ככלי אבחנתי לזיהוי היפוגליקמיה, ההתראות של מכשירים אלו עשויות לספק מודעות לרמות הסוכר. לאחר אבחנה של ההפרעה, מכשירי CGM עשויים לשמש ככלי יעיל להערכת דפוסי תזונה ולערוך שינויים בהרגלי התזונה העשויים להפחית את חומרת אירועי היפוגליקמיה לאחר ניתוח בריאטרי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מכשירי מד סוכר רציף עשויים לשפר את הבטיחות של אירועי היפוגליקמיה לאחר ניתוח בריאטרי, בפרט בחולים עם חוסר מודעות לאירועי היפוגליקמיה.

Diabetes, Obesity and Metabolism, July 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה