Bipolar Disorder

חוסר היענות לטיפול תרופתי נפוץ בקרב חולים עם הפרעה ביפולארית (J Affect Dis)

למעלה ממחצית מהחולים עם הפרעה ביפולארית לא ניפקו לפחות מרשם אחד לטיפול תרופתי במייצבי מצב רוח או תכשירים אנטי-פסיכוטיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Affective Disorders. קרוב לשליש מהחולים במחקר פספסו לפחות 20% מהתרופות שלהם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אי-היענות לטיפול תרופתי נפוצה בחולים עם הפרעה ביפולארית, אך ההיקף המדווח משתנה משמעותית. בנוסף, חוסר הקפדה על הטיפול התרופתי הינו גורם סיכון ידוע לתוצאים קליניים גרועים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את השכיחות של אי-הקפדה על טיפול במייצבי מצב רוח ותרופות אנטי-פסיכוטיות  בפינלנד ולזהות גורמים הקשורים עם אי-הקפדה על הטיפול התרופתי.

מדגם המחקר כלל חולים מרחבי המדינה עם הפרעה ביפולארית בין 1987-2018, כאשר נתונים אודות ניפוקי תרופות נאספו במהלך 2015-2018 לזיהוי חוסר היענות. אי-היענות ראשונית לטיפול תרופתי הוגדרה במקרה של אי-ניפוק מרשם אחד לפחות למייצבי מצב רוח או תרופות אנטי-פסיכוטיות במהלך 2015-2018. בהגדרה רחבה יותר, חוסר היענות הוגדר בנוכחות העדר ניפוק של לפחות 20% ממייצבי מצב רוח ו/או מרשמים לטיפול אנטי-פסיכוטי. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת גורמי סיכון לחוסר היענות לטיפול.

מדגם המחקר כלל 33,131 חולים, כאשר אי-ניפוק לפחות מרשם אחד לטיפול במייצבי מצב רוח או תרופות אנטי-פסיכוטיות תועד ב-59.1% מהחולים.  עוד מדווחים החוקרים כי ב-31% מהחולים תועדה חוסר-היענות ל-20% מהמרשמים ומעלה לטיפול במייצבי מצב רוח ו/או תרופות אנטי-פסיכוטיות. השיעורים הנמוכים ביותר של אי-ניפוק מרשמים תועדו עם טיפול ב-Lithium ו-Clozapine.

גורמי סיכון לחוסר היענות לטיפול התרופתי כללו גיל צעיר, אבחנה לאחרונה של הפרעה ביפולארית, אשפוזים מרובים בשל הפרעה ביפולארית ושימוש בבנזודיאזפינים או נוגדי-דיכאון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי למעלה ממחצית מהחולים עם הפרעה ביפולארית בפינלנד לא ניפקו לפחות מרשם אחד לטיפול בתרופות ממשפחת מייצבי מחצב רוח או תכשירים אנטי-פסיכוטיים.

J Affect Dis, July 15, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה