Bipolar Disorder

חשיבות בדיקות סקר להפרעות אכילה בחולים עם הפרעה דו-קוטבית (J Affect Disorders)

הפרעות אכילה מתוארות בשכיחות גבוהה בחולים עם הפרעה דו-קוטבית, בפרט באלו עם הפרעה דו-קוטבית מסוג II, כך עולה מנתונים אודות למעלה מ-2,000 חולים, שפורסמו בכתב העת Journal of Affective Disorders.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר קודם של חולים עם הפרעות דו-קוטביות הדגים שיעור גבוה של הפרעות פסיכיאטריות, כולל הפרעות אכילה ויש עוד ועוד עדויות לפיהן בחולים עם הפרעה דו-קוטבית והפרעת אכילה, בהשוואה לאלו עם הפרעה דו-קוטבית בלבד, שיעור גבוה יותר של שינויי מצב רוח, הפרעות צריכת אלכוהול, הפרעות חרדה, מספר גדול יותר של אירועי דיכאון, עליה באובדנות ותגובה ירודה לטיפול תרופתי. עם זאת מחקרים להערכת הפרעות אכילה בהתאם לסוג הספציפי של הפרעה דו-קוטבית לא הדגימו ממצאים עקביים.

מדגם המחקר כלל 2,929 חולים שטופלו במרכז Fundamental Advanced Centers of Expertise אשר השלימו הערכה להפרעה דו-קוטבית והפרעות אכילה במהלך החיים באמצעות ראיונות חצי-מובנים. עוד נאספו נתונים אודות מצב סוציו-דמוגרפי ונתונים קליניים .

החוקרים מדווחים כי הפרעות אכילה תועדו ב-478 מהחולים עם הפרעה דו-קוטבית (16.4%) והיו נפוצות יותר בחולים עם הפרעה דו-קוטבית מסוג 2, בהשוואה לאלו עם הפרעה דו-קוטבית מסוג 1 (20.6% לעומת 12.4%, p<0.001).  מהנתונים עלה כי מבין הפרעות האכילה, ב-30% מהמקרים היה מדובר באנורקסיה נרבוזה, ב-13% מהמקרים היה מדובר בבולימיה נרבוזה וב-56% אובחנה הפרעת בולמוסי אכילה.

החוקרים מדווחים כי בקרב חולים עם הפרעה דו-קוטבית והפרעת אכילה תועדה שכיחות גבוהה יותר של נשים, בהשוואה לאלו ללא הפרעת אכילה נלווית (77% לעומת 55%, בהתאמה), בפרט בחולים עם אנורקסיה נרבוזה (95% לעומת 82%).

מניתוח סטטיסטי עלה כי לא זוהו הבדלים לפי תת-סוג הפרעה דו-קוטבית במאפייני החולים עם אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה, או הפרעות בולמוסי אכילה. לאחר תקנונים רבים, גורמים שהבחינו בין חולים עם הפרעה דו-קוטבית עם הפרעות אכילה לעומת חולים עם הפרעה דו-קוטבית ללא הפרעת אכילה כללו גיל, מין, מדד מסת גוף, אי-יציבות רגשית והפרעות חרדה אחרות.

בחולים עם הפרעה דו-קוטבית ובולמוסי אכילה תועדה גם שכיחות גבוהה יותר של טראומות בילדות.

בחולים עם הפרעה דו-קוטבית עם אנורקסיה נרבוזה תועד סיכון גבוה יותר לניסיון אובדני קודם, בהשוואה לחולים עם הפרעת בולמוסי אכילה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במדגם גדול של חולים עם הפרעה דו-קוטבית זוהתה שכיחות גבוהה של הפרעות אכילה במהלך החיים, בפרט בחולים עם הפרעה דו-קוטבית מסוג 2. הפרעות אכילה נקשרו עם מספר

J Affect Disorders, Aug 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה