Bladder cancer

זמן המתנה ארוך מידי בין איבחון שאת שלפוחית השתן לניתוח מעלה את הסיכון לתמותה /מאת ד”ר גרינשטיין עורך אורולוגיה

חולים הסובלים משאת שלפוחית השתן החודרת לשריר לעיתים מגיעים לכריתת השלפוחית זמן רב לאחר קביעת האבחנה. לתופעה זו יש מספר הסברים. לפעמים העיכוב נובע מרצונו של החולה לקבל חוות דעת שנייה ושלישית, ולעיתים הדבר נובע מבעיתיות של מערכות הדימות והאשפוז הקשורות לתזמון הניתוח.

בעבודה הבאה בדקו החוקרים האם זמן ההמתנה לניתוח כריתת השלפוחית משפיעה על תוצאות הניתוח. והסתבר כי דחיית הניתוח ב 93 יום גורמת לעליה בתמותה הן מכל סיבה שהיא והן מזו הקשורה לשאת השלפוחית. לכן יש צורך להביא מידע זה לידיעת החולה ולפעול במסגרת מערכת הבריאות כך באופן אשר ימנע את הדחייה בין מועד קביעת אבחנה של שאת שלפוחית חודרת שריר ומועד ביצוע כריתת השלפוחית.

החוקרים מ:

Michigan Urology Center, University of Michigan, Ann Arbor, Michigan עקבו אחרי 214 חולים שעברו כריתת שלפוחית עקב שאת אפיתל המעבר שחדרה לשריר T2. נאספו המדדים לקביעת שלב המחלה לפני הניתוח, ומדדים רפואיים כללים לקביעת תחלואה.

נכלל גם שלב המחלה הפתלוגי לאחר הניתוח. נבדקה תמותה מכל סיבה שהיא ותמותה הקשורה לשאת השלפוחית. ונבדק הזמן שחלף מקביעת האבחנה של שאת חודרת שריר ועד לניתוח.

הסתבר כי חולים שעברו כריתת שלפוחית לאחר שחלפו 93 יום מקביעת האבחנה של שאת חודרת סבלו מירידה מובהקת סטטיסטית, בתוחלת החיים הן מכל סיבה והן מסיבות הקשורות למחלתם. בבדיקת המדדים השונים הסתבר כי המדד היחיד שהיה קשור לקיצור תוחלת החיים היה הדחייה בביצוע הניתוח ולאו דווקא שלב המחלה לפני או לאחר הניתוח, או מדדים רפואיים אחרים.

לפיכך מסכמים ומשערים המחברים כי יתכן ובזמן עיכוב הניתוח מתפתחות מיקרו-גרורות התורמות לפרוגנוזה הרעה.

Lee CT, Madii R, Daignault S, Dunn RL, Zhang Y, Montie JE, Wood DP Jr. : Cystectomy delay more than 3 months from initial bladder cancer diagnosis results in decreased disease specific and overall survival. J Urol. 2006 Apr;175(4):1262-7,

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה