Brain Cancer

המועד הטוב ביותר לטיפול קרינתי לאחר ניתוח גרורות מוחיות (JAMA Netw Open)

המועד הטוב ביותר להשלמת טיפול משלים בקרינה סטריאוטקטית לאחר-ניתוח גרורות מוחיות נע בין 22 עד 30 ימים לאחר ההתערבות הניתוחית, כאשר בנקודת זמן זו הסיכון לכישלון מקומי ולנזקי קרינה הוא הנמוך ביותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

קרינה סטריאוטקטית משלימה משפרת שיעורי בקרה מקומית של גרורות מוחיות שהוסרו ניתוחית, אך המועד האופטימאלי לטיפול זה עדיין אינו ידוע היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם מתן טיפול קרינתי מוקדם יותר – בתוך 14 ימים מהניתוח – משפרת שיעורי בקרה מקומית, ללא עליה בסיכון לנזקי קרינה.

בתחילה נערכה השוואה בין 61 חולים שהשלימו טיפול קרינתי משלים מהיר אל מול 377 ביקורות היסטוריות שטופלו באותו מינון ועקרונות טיפול קרינתי לפי לוח הזמנים הסטנדרטי של טיפול קרינתי משלים. החוקרים בחנו את שיעורי בקרה מקומית, נזקי קרינה לאחר הטיפול וסיבוכי פצע על-רקע טיפול קרינתי סטריאוטקטי שניתן 14, 21 ו-30 ימים לאחר ניתוח.

עם זאת, לאור השונות הרבה במועד מתן הטיפול הקרינתי בקבוצת הטיפול הסטנדרטי, החוקרים שילבו גם את אוכלוסיות המחקר במטרה לבחון את הקשר בין מועד טיפול קרינתי ובין התוצאות ב-438 החולים.

מהנתונים עולה כי לא היו הבדלים משמעותיים בשיעורי כישלון מקומי וסיבוכי קרינה לאחר הטיפול לאחר שנה אחת עם טיפול קרינתי מוקדם לעומת טיפול קרינתי בהתאם ללוח הזמנים הסטנדרטי.

בכלל המדגם, שיעורי כישלון מקומי היו הגבוהים ביותר כאשר הטיפול הקרינתי ניתן לאחר למעלה מ-30 ימים מהניתוח (10.7%), לאחר מכן עם טיפול לאחר 22-30 ימים (6.6%), בתוך 14 ימים (5.1%) ולאחר 15-21 ימים (3.2%).

מועד הקרינה הסטריאוטקטית נקשר עם הסיכון לנזק קרינה לאחר טיפול, כאשר השיעורים הגבוהים ביותר לאחר שנה אחת תועדו בחולים שטופלו בקרינה בתוך 14 ימים (18.1%), לאחר מכן עם טיפול קרינתי לאחר 14-21 ימים (11.1%), למעלה מ-30 ימים (8.7%), כאשר השיעור הנמוך ביותר תועד באלו שהחלו טיפול קרינתי 22-30 ימים לאחר הניתוח (4.1%).

שיעורי ההישרדות הכוללים לא היו שונים משמעותית לפי מועד הטיפול.

ממצאי המחקר מצביעים על החשיבות של איזון בין יתרונות טיפול קרינתי מוקדם ובקרה מקומית אל מול הסיכון לסיבוכים לאחר טיפול קרינתי, כאשר המועד האופטימאלי של מתן הטיפול הקרינתי הוא 22-30 ימים לאחר ניתוח.

JAMA Netw Open, Oct 31, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה