Breast cancer

 הריון אינו משפיע על הישרדות ללא-מחלה בנשאיות BRCA לאחר סרטן שד (JAMA)

למעלה מ-20% מהנשים עם מוטציות BRCA הרו בתוך 10 שנים מאבחנה של סרטן שד בשלב מוקדם, כאשר להריון לא הייתה השפעה על שיעורי ההישרדות ללא-מחלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נשים בגיל הפוריות עם מוטציות BRCA ואבחנה של סרטן שד לעיתים קרובות חוששות מקשיי פוריות. כעת הם השלימו מחקר בינלאומי, רב-מרכזי, מבוסס בית חולים, רטרוספקטיבי, שכלל 4,732 נשאיות BRCA (גיל חציוני של 35 שנים) מ-78 מרכזים ברחבי העולם.

כל המשתתפות אובחנו עם סרטן שד פולשני עד גיל 40 שנים, בין השנים 2000 ו-2020 ונשאו וריאנטים פתוגניים ב-BRCA1 ו/או BRCA2.

התוצאים העיקריים כללו את ההיארעות המצטברת של הריונות לאחר סרטן שד והישרדות ללא-מחלה. תוצאים משניים כללו הישרדות ספציפית לסרטן שד, הישרדות כוללת, הריון ותוצאים מיילדותיים ועובריים.

חציון המעקב עמד על 7.8 שנים, כאשר 659 נשאיות BRCA הרו לפחות פעם אחת לאחר אבחנת ממאירות. היארעות מצטברת של הריונות לאחר עשר שנים מהאבחנה עמדה על 22% עם חציון של 3.5 שנים מהאבחנה עד להפריה.

מבין כלל ההריונות, 6.9% הסתיימו בהפסקת הריון יזומה ו-9.7% בהפלה. מבין 79.7% ההריונות המלאים, 91% מהנשים ילדו במועד ו-10.4% היו לידות תאומים. מבין 470 היילודים עם נתונים אודות סיבוכי הריון, ב-0.9% תועדו מומים מולדים.

החוקרים מדווחים על 1,683 אירועי הישרדות ללא-מחלה, ללא הבדלים משמעותיים בשיעורי ההישרדות ללא-מחלה בין נשים עם וללא הריון לאחר אבחנת סרטן שד. עוד תועדו 558 אירועי הישרדות ספציפיים לסרטן שד ו-609 אירועי הישרדות כוללים במהלך תקופת המחקר. בנשים עם הריונות תועדה הישרדות ספציפית לסרטן שד שהייתה טובה יותר (יחס סיכון מתוקן של 0.6, p=0.009) והישרדות כוללת טובה יותר (יחס סיכון מתוקן של 0.58, p=0.005).

ממצאי המחקר עשויים לסייע ביעוץ והנחיה לנשאיות עם BRCA המעוניינות להרות לאחר אבחנה של סרטן שד.

JAMA, Dec 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה