Breast cancer

טיפול אחזקה ללא כימותרפיה עשוי לשפר הישרדות נשים עם סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים (Clin Cancer Res)

טיפול ב-Olaparib (לינפארזה) בלבד או בשילוב עם Durvalumab (אימפינזי) כטיפול אחזקה ללא-כימותרפיה עשוי להביא להארכת משך הישרדות ללא-התקדמות מחלה בנשים עם סרטן שד מתקדם ושלילי לשלושת הקולטנים להורמונים.

קו-טיפול ראשון סטנדרטי כנגד סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים בשלב מתקדם כולל טיפול כימותרפי המבוסס על טקסנים או פלטינום, הכרוך ברעילות משמעותית. הערכת גישות טיפול אחזקה ללא-כימותרפיה עשויה לסייע בבקרת מחלה ושיפור איכות החיים של הנשים.

מדגם המחקר כלל 45 נשים מחמישה מרכזים בקוריאה, ארצות הברית וסינגפור. כל הנשים אובחנו עם סרטן שד שלילי לשלושת הקולטנים להורמוני ועם עדות למחלה יציבה או תגובה מלאה/חלקית לטיפול כימותרפי מבוסס-פלטינום מקו-ראשון או שני.

החולים חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת Olaparib במינון 300 מ”ג פעמיים ביום עם או ללא Durvalumab במינון 1,500 מ”ג ביום 1 וכל ארבעה שבועות. החוקרים השוו את משך ההישרדות ללא-התקדמות אל מול ביקורת היסטורית של נשים שהמשיכו טיפול מבוסס-פלטינום. שיפור לאחר ארבעה חודשים עם טיפול אחזקה הוגדר כמשמעותי קלינית.

לאחר מעקב של 9.8 חודשים, בנשים שטופלו ב-Olaparib בלבד תועד חציון משך הישרדות ללא-התקדמות של ארבעה חודשים ובאלו תחת טפול משולב משך ההישרדות ללא-התקדמות עמד על 6.1 חודשים.

שיעורי תועלת קלינית, אשר הוגדרו כמחלה יציבה לאורך לפחות 24 שבועות או תגובה מלאה/חלקית, עמדו על 44% בזרוע טיפול מונותרפי ועל 36% בזרוע הטיפול המשולב.

תועלת קלינית ממושכת תועדה ללא תלות בנוכחות מוטציות BRCA או סטטוס PD-L1, אם כי זוהתה מגמה של קשר עם תגובה מלאה או חלקית לטיפול קודם על-בסיס פלטינום.

אירועים חריגים בדרגה 3-4 דווחו ב-9 נשים (39%) בזרוע הטיפול ב-Olaparib וב-8 נשים (36%) בזרוע הטיפול המשולב. לא תועדו מקרי תמותה על-רקע הטיפול או סוגיות בטיחות חדשות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפולי אחזקה משמשים לעיתים נדירות בנשים עם סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים, אך מספקים אפשרות טיפול ארוך-טווח הנסבל טוב יותר וללא חלק מתופעות הלוואי הנובעות מטיפול כימותרפי כחלק ממשטרים אגרסיביים יותר.

Clin Cancer Res, Jan 18, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה