Breast Feeding

ההשפעה של משך ההנקה על תפקודי הקרישה בנשים עם סוכרת הריונית (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין עליה במשך הנקה בנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית ובין סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם ושיפור פרופיל תפקודי הקרישה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנקה מלווה בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם באם. מאחר והמנגנונים בבסיס הקשר הנ”ל אינו מובן היטב, הם ביקשו לבחון את ההשפעה של הנקה על מערכת הקרישה בנשים עם וללא היסטוריה של סוכרת הריונית.

מדגם המחקר כלל 76 נשים שלקחו חלק במחקר German Gestational Diabetes Study, אשר נבדקו 14 חודשים לאחר הלידה עם מבחן העמסת סוכר פומי בן 5 נקודות. במסגרת המחקר הושלמה הערכה של תפקודי קרישה כוללים, חלבוני קרישה פרו-תרומבוטיים (FII/FVII/FVIII/FIX), חלבונים נוגדי-קרישה (Antithrombin, Protein C/S) וסמנים אנדותליאליים (vWF ו-PAI-1).  מדד Framingham Risk Score שימש להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם בתוך עשר שנים.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת ההשפעה של משך הנקה על תפקודי הקרישה.

משך ההנקה הממוצע עמד על 11 חודשים.

באופן כללי, עליה במשך ההנקה לוותה בסיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם (p=0.05) וכן נקשרה בקשר שלילי עם רמות FIX (p=0.017). החוקרים זיהו אינטראקציה בין היסטוריה של סוכרת הריונית ובין משך הנקה על רמות FIX (p=0.017): רק בנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית זוהה קשר שלילי בין משך ההנקה ובין פעילות FIX (p=0.016). הקשר הנ”ל נותר על כנו במודלים סטטיסטיים שכללו תקנון לגיל, מדד מסת גוף, רגישות לאינסולין ורמות CRP.

לא זוהה קשר בין משך ההנקה ובין פעילות חלבונים נוגדי-קרישה או סמנים אנדותליאליים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין משך הנקה ארוך יותר ובין סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם ושיפור פרופיל תפקודי קרישה. הרושם הוא כי בנשים עם סוכרת הריונית תועלת בולטת במיוחד להנקה ממושכת.

J Clin Endocrinol Metab, Mar 15, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה