Bronchiolitis

חשד לברונכיאקטזיות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה במבוגרים עם היסטוריה של עישון (Ann Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר כי בקרב חולים בהם קיים חשד לברונכיאקטזיות ייתכן סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה במבוגרים עם היסטוריה של עישון, גם בנוכחות תפקוד ריאתי תקין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ברונכיאקטזיות במבוגרים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית מלוות בסיכון מוגבר לתמותה. עם זאת, לא ידוע אם קיים קשר בין חשד לברונכיאקטזיות – המוגדר כממצא אקראי של ברונכיאקטזיות בבדיקת CT בשילוב עם ביטויים קליניים – ובין סיכון מוגבר לתמותה במבוגרים עם היסטוריה של עישון ותפקודי ריאות תקינים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע את הקשר בין חשד לברונכיאקטזיות ובין תמותה במבוגרים עם תפקודי ריאות תקינים, PRISm (או Preserved Ratio Impaired Spirometry) תקין ובדיקת תפקודי ריאות המעידה על הפרעה חסימתית.

מחקר COPDGene (או Genetic Epidemiology of Chronic Obstructive Pulmonary Disease) הינו מחקר פרוספקטיבי, תצפיתי, שכלל 7,662 מבוגרים בגילאי 45-80 שנים עם לפחות 10 שנות חפיסה. המשתתפים שהיו מעשנים בעבר או בהווה סווגו לאלו עם תפקודי ריאות תקינים (3,227 חולים), PRISM (986 חולים) ותפקודי ריאות חסימתיים (3,399 חולים).

ברונכיאקטזיות שזוהו בבדיקת CT נבחנו באמצעות מדידות מבוססות בינה-מלאכותית של יחס דרכי אוויר לעורק גבוה מ-1, מדד להרחבת דרכי אוויר. התוצא העיקרי של חשד לברונכיאקטזיות הוגדר כיחס בין דרכי אוויר לעורק גדול מ-1 בלמעלה מ-1%, בשילוב עם שניים מהבאים: שיעול, כיח, קוצר נשימה והיסטוריה של שתי התלקחויות ומעלה.

מבין 7,662 משתתפים (גיל ממוצע של 60 שנים, 52% נשים), ב-1,352 (17.6%) תועד חשד לברונכיאקטזיות.

לאורך חציון מעקב של 11 שנים, 2,095 חולים הלכו לעולמם (27.3%). הסיכון לתמותה לאחר עשר שנים היה גבוה יותר במשתתפים עם חשד לברונכיאקטזיות, בהשוואה לאלו ללא חשד לברונכיאקטזיות: הבדל בסיכון לתמותה של 0.15 (רווח בר-סמך 95% של 0.09-0.21) באלו עם תפקודי ריאות תקינים, 0.07 (רווח בר-סמך 95% של 0.003- עד 0.15) באלו עם PRISm ו-0.06 (רווח בר-סמך 95% של 0.03-0.09) באלו עם תמונה חסימתית בתפקודי ריאות.

כאשר רק בדיקת CT שימשה לזיהוי ברונכיאקטזיות, ההבדל היה קטן יותר בחולים עם תפקודי ריאות תקינים (הבדל בסיכון לתמותה של 0.04, רווח בר-סמך 95% של 0.001- עד 0.08).

החוקרים מסכמים וכותבים כי במטופלים עם מאפיינים של ברונכיאקטזיות בבדיקת CT חזה שהושלמה מסיבה אחרת ותלונות על תסמינים נשימתיים, יש מקום להשלים בירור לברונכיאקטזיות. גם בחולים עם אבחנה של מחלת ריאות חסימתית כרונית וברונכיאקטזיות בבדיקת CT, בין אם מדובר בממצא אקראי ובין אם לאו, נדרש בירור נוסף לשלילת סיבות אחרות להפרעה בדרכי האוויר והתאמת הטיפול.

Ann Intern Med, Oct 3, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה