Cardiac Rhythm Management

אבלציה של פרפור פרוזדורים משפרת זרימת דם למוח (J Am Coll Cardiol EP)

מנתונים שפורסמו בכתב העת JACC: Clinical Electrophysiology עולה כי לאבלציה באמצעות צנתר השפעה חיובית על זרימת דם מוחית, בפרט בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו-התקפי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה מצאו כי פרפור פרוזדורים הינו גורם סיכון לליקוי קוגניטיבי. ההשערה היא כי תת-זילוח מוחי עומד בבסיס ההידרדרות הקוגניטיבית בחולים עם הפרעת הקצב.  במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השינויים בזרימת הדם המוחית ונפח המוח לאחר אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים.

המחקר הפרוספקטיבי כלל חולים לאחר אבלציה באמצעות צנתור לטיפול בפרפור פרוזדורים. חולים עם פרפור פרוזדורים שקיבלו טיפול תרופתי בלבד שימשו כביקורות. בדיקת MRI של המוח הושלמה לפני האבלציה ושישה חודשים לאחר הפרוצדורה וזרימת הדם המוחית נקבעה על-פי בדיקת MRA.

מבין 57 חולים שלקחו חלק במחקר (גיל ממוצע של 64 שנים; 45 גברים), 22 חולים אובחנו עם פרפור פרוזדורים התקפי ו-35 אובחנו עם פרפור פרוזדורים שאינו התקפי. שינויים בזרימת הדם המוחית ובזילוח המוחי לאורך שישה חודשים היו גדולים יותר משמעותית בקרב המשתתפים בזרוע ההתערבות לעומת קבוצת הביקורת (זרימת דם מוחית: 39.26 מ”ל לעומת 34.86- מ”ל, P=0.01; זילוח מוחי: 3.78 לעומת 3.02- מ”ל/100 מ”ל/דקה, P=0.009)., למרות ששינויים בנפח המוח ובנפח ההיפוקמפוס דו”צ היו דומים בשתי הקבוצות (נפח מוח כולל: 2.57 לעומת 2.15- מ”ל, p=0.32;  נפח היפוקמפוס דו”צ: 0.03 לעומת 0.04 מ”ל, p=0.8).

פרפור פרוזדורים לא-התקפי זוהה כגורם מנבא בלתי-תלוי של עליה בזרימת דם מוחית של מעל 32.6 מ”ל/דקה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על עליה בזרימת דם מוחית לאחר אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים. תוצאות אלו עשויות לספק הסבר חלקי לקשר בין הידרדרות קוגניטיבית ובין פרפור פרוזדורים.

 

J Am Coll Cardiol EP. 2022 Nov, 8 (11) 1369–1377

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה