Cardiac Rhythm Management

עדויות חדשות תומכות בתועלת של תכנית שיקום בחולים מבוגרים עם אי-ספיקת לב גם בנוכחות השמנה (J Am Coll Cardiol HF)

במאמר שפורסם בכתב העת JACC: Heart Failure מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התועלת של טיפול שיקום בחולים מבוגרים עם אי-ספיקת לב חדה אינה תלויה במדד מסת הגוף.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במחקר REHAB-HF (או Rehabilitation Therapy in Older Acute Heart Failure Patient), תכנית שיקום רב-תחומית חדשה ומוקדמת הובילה לשיפור תפקוד גופני, שבריריות, איכות חיים ודיכאון בחולים מבוגרים שאושפזו בשל החמרת אי-ספיקת לב, אך ההשפעה האפשרית של השמנה על תוצאות התערבות זו אינה ידועה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה האפשרית של מדד מסת גוף על תוצאות תכנית ההתערבות בחולים עם אי-ספיקת לב חדה.

התוצא העיקרי של המחקר היה מדד SPBB (או Short Physical Performance Battery) לאחר שלושה חודשים. עוד בחנו החוקרים את מרחק הליכה בשש דקות, מדד KCCQ (או Kansas Cardiomyopathy Questionnaire) לפי מדד מסת גוף התחלתי (30 ק”ג/מ2 ומעלה או מתחת ל-30 ק”ג/ מ2).

תוצאי סיום לאחר שישה חודשים כללו את שיעור האשפוזים החוזרים מכל-סיבה ושיעורי התמותה. כל הניתוחים הסטטיסטיים כללו תקנון לגיל, מין, אתר קליני ומקטע פליטה.

מדגם המחקר כלל 349 משתתפים, מהם 204 (58%) עם מדד מסת גוף של 30 ק”ג/מ2 ומעלה ו-145 (42%) עם מדד מסת גוף קטן מ-30 ק”ג/מ2.

בהשוואה לחולים עם השמנת יתר, אלו עם מדד מסת גוף נמוך יותר היו צעירים יותר (גיל ממוצע של 71 שנים לעומת 75 שנים), עם שכיחות גבוהה יותר של נשים (57% לעומת 46%) ומדדי איכות חיים ותפקוד גופני התחלתיים גרועים יותר.

למרות שלא תועדה אינטראקציה משמעותית בין התוצאות לאחר שלושה חודשים ובין מדד מסת הגוף, ההשפעה על מדד SPPB הייתה גדולה יותר מספרית בקרב משתתפים עם השמנת-יתר, בהשוואה לאלו עם מדד מסת גוף קטן מ-30 ק”ג/מ2 (1.7%+ לעומת 1.1%+). ההבדל הנ”ל במדד SPPB נבע ברובו משיפור בשיווי משקל של המדד בקרב אלו עם השמנת-יתר לעומת אלו ללא השמנת-יתר (0.6%+ לעומת 0.0%, בהתאמה).

מנגד, ההשפעה על מרחק הליכה בשש דקות ועל מדד KCCQ הייתה קטנה יותר באלו עם מדד מסת גוף של 30 ק”ג/מ2 ומעלה, בהשוואה לאלו עם מדד מסת גוף קטן מ-30 ק”ג/מ2 (21+ מטרים לעומת 53+ מטרים, ו-5.0+ לעומת 11+, בהתאמה).

לא תועדה אינטראקציה משמעותית לפי מדד מסת הגוף עם התוצאים הקליניים לאחר שישה חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים מבוגרים עם אי-ספיקת לב חדה יש תועלת לטיפול שיקום ללא תלות במדד מסת הגוף. התועלת בחולים עם השמנה עשויה להיות בולטת יותר בהערכת תפקוד גופני באמצעות מדד רב-תחומי, בהשוואה למרחק הליכה בשש דקות או KCCQ בלבד, יתרון העשוי לנבוע באופן ייחודי מתכנית השיקום.

 

J Am Coll Cardiol HF. 2022 Dec, 10 (12) 918–927

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה