Cardiac Rhythm Management

גורמי סיכון לדלקת קרום הלב לאחר אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים (JACC Clin Electrophysiol)

אי ספיקת לב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JACC Clinical Electrophysiology עולה כי אבלציה באמצעות גלי קול וגיל צעיר יותר הינם גורמי סיכון לאבחנה של דלקת חדה של קרום הלב לאחר אבלציה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אבלציה באמצעות צנתר מהווה את הטיפול המרכזי לפרפור פרוזדורים. דלקת חדה של קרום הלב לאחר אבלציה הינה אחד הסיבוכים הנפוצים במקרים אלו, אך אין נתונים רבים אודות היארעות וגורמים המנבאים הופעת סיבוך זה לאחר אבלציה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי ההיארעות, המאפיינים והגורמים המנבאים דלקת קרום הלב לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים.

המחקר כלל חולים שעברו אבלציה לטיפול בפרפור פרוזדורים בין תחילת ינואר בשנת 2016 ועד סוף מרץ בשנת 2022 בבית החולים ג’ון הופיקנס. אבחנה קלינית של דלקת חדה של קרום הלב נקבעה בהתאם לקווים המנחים משנת 2015 של ה-European Society of Cardiology בנוכחות לפחות שניים מהבאים: כאב חזה פלאוריטי, שפשוף פריקרדיאלי, שינויים אופייניים באק”ג, או תפליט פריקרדיאלי בתוך 3 חודשים לאחר אבלציה.

מבין 1,540 חולים שעברו אבלציה לטיפול בפרפור פרוזדורים, 57 חולים (3.7%) אובחנו עם דלקת חדה של קרום הלב.

מאפייני הבסיס, כולל גיל, מין ומדד מסת גוף היו דומים בין חולים שפיתחו דלקת קרום הלב ואלו שלא פיתחו את הסיבוך של קרום הלב. חציון מרווח הזמן עד להופעת התסמינים עמד על יממה אחת.

שינויים בתרשים אק”ג תועדו ב-34 חולים (59.6%), תפליט פריקרדיאלי זוהה ב-7 חולים (12%), משך הטיפול הממוצע עמד על 7 ימים (אחוזון 25-75: 3-14 ימים).

מרבית המקרים של דלקת קרום הלב טופלו תרופתית עם נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים הספציפיים למחלה (100%) וקולכיצין (81%). תפליט עם טמפונדה עם צורך בניקוז קרום הלב תועד ב-4 חולים (7%).

אבלציה באמצעות גלי קול בוצעה ב-869 חולים (58.6%) ללא דלקת קרום הלב וב-39 חולים (68.4%) עם דלקת קרום הלב; אבלציה באמצעות בלון בקירור הושלמה ב-486 חולים (32.8%) ללא דלקת קרום הלב וב-11 חולים (19.3%) חולים עם דלקת קרום הלב.

מניתוח רב-משתני עלה כי אבלציה באמצעות גלי רדיו (יחס סיכויים של 2.09, רווח בר-סמך 95% של 1.07-4.08) כגורם מנבא בלתי-תלוי של דלקת חדה של קרום הלב לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים, בעוד שכל עליה של שנה אחת בגיל לוותה בירידה של 3% בסיכון לדלקת קרום הלב (יחס סיכויים של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.95-0.995).

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעורי היארעות דלקת חדה של קרום הלב לאחר אבלציה באמצעות צנתר באוכלוסיית המחקר עמדו על 3.7%. אבלציה באמצעות גלי קול וגיל צעיר יותר זוהו כגורמי סיכון בלתי-תלויים לדלקת חדה של קרום הלב לאחר אבלציה.

JACC Clin Electrophysiol, Nov 14, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה