Cardio Thoracic Surgery

תפקוד סיסטולי של חדר שמאל בשלב מוקדם מנבא את הסיכון לסיבוכים לאחר השתלת לב (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התפקוד הסיסטולי של חדר שמאל בשלב מוקדם מהווה גורם מנבא טוב של הסיכון לסיבוכים לאחר השתלת לב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מקטע הפליטה בשלב ראשון (EF1) הינו מדד חדש לשינויים מוקדמים בתפקוד הסיסטולי של חדר שמאל. מטרתם כעת הייתה לבחון את המשמעות הפרוגנוסטית של EF1 בחולים לאחר השתלת לב.

מדגם המחקר כלל מושתלי לב שגויסו באופן פרוספקטיבי מבית חולים בווהן, סין, בין ינואר 2015 ועד דצמבר 2019. כל המשתתפים השלימו הערכה קלינית, בדיקות לקביעת מדדים ביוכימיים (BNP וקריאטינין) ואקו-לב.

התוצא העיקרי היה משלב של תמותה מכל-סיבה ודחיית שתל.

מדגם המחקר כלל 277 חולים (גיל ממוצע של 48.6 שנים) שהיו במעקב לאורך חציון של 38.7 חודשים. במהלך המעקב סיבוכים רפואיים תועדו ב-35 חולים (12.6%), כולל 20 מקרי תמותה ו-15 מקרי דחיית שתל.

מניתוח הנתונים עולה קשר שלילי בין מדד EF1 ובין ריכוז BNP (p<0.001), עם ערכים נמוכים יותר משמעותית בחולים עם אירועים בהשוואה לאלו ללא סיבוכים רפואיים. בניתוח ROC מדד EF1 הדגים את השטח הגדול ביותר מתחת לעקומה, בהשוואה למדדים אחרים.

ערך סף אופטימאלי של 25.8% של מדד EF1 הדגים רגישות של 96.3% וסגוליות של 97.1% לחיזוי הסיכון לסיבוכים רפואיים. מדד EF1 היה הגורם המנבא המשמעותי ביותר של אירועים עם יחס סיכון לכל שינוי של 1% במדד EF1 של 0.628 (רווח בר-סמך 95% של 0.555-0.710) לאחר תקנון למקטע הפליטה של חדר שמאל ומתח לונגיטודינאלי גלובאלי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תפקוד סיסטולי מוקדם של חדר שמאל, כפי שנקבע לפי מדד EF1, הינו מנבא משמעותי של הסיכון לסיבוכים לאחר השתלת לב. מדד EF1 עשוי לסייע בהערכת הסיכון והטיפול במושתלי לב.

Int J Cardiol, Nov 28, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה