Cardio Thoracic Surgery

השוואת בטיחות ויעילות טיפל בנוגדי קרישה פומיים ישירים ובין אנטגוניסטים לוויטמין K לאחר החלפת מסתם מיטראלי בצנתור (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים לאחר החלפת מסתם מיטראלי בצנתור, טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים נמצא בטוח יותר ודומה ביעילותו לעומת טיפול באנטגוניסטים לוויטמין K.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין המלצות מבוססות באשר לטיפול אנטי-תרומבוטי לאחר החלפת מסתם מיטראלי בצנתור. עם זאת, בהתאם למקובל לאחר החלפת מסתם מיטראלי בניתוח, הטיפול המועדף הינו באנטגוניסטים לוויטמין K.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את אירועי הדמם ואירועים תרומבוטיים על-רקע טיפול בתרופות ממשפחת נוגדי-קרישה פומיים ישירים או אנטגוניסטים לוויטמין K במסגרת מחקר עוקבה פרוספקטיבי של חולים לאחר החלפת מסתם מיטראלי בצנתור.

מדגם המחקר כלל 156 חולים (גיל ממוצע של 65 שנים; 66% נשים) לאחר החלפת מסתם מיטראלי בצנתור באמצעות מסתם ממשפחת SAPIEN בין השנים 2011 ו-2023. התוצא העיקרי היה הופעת אירועי דמם. אנטגוניסטים לוויטמין K ניתנו לחולים עד אוקטובר 2019, לאחר מכן ניתן טיפול בתרופות ממשפחת נוגדי-קרישה פומיים ישירים. חציון משך המעקב אחר החולים עמד על 4.7 חודשים וחציון מדד EuroSCORE II עמד על 7.48%.

מבין כלל המשתתפים, 20.5% טופלו בתרופות ממשפחת נוגדי-קרישה פומיים ישירים ו-79.5% טופלו באנטגוניסטים לוויטמין K.

התוצא העיקרי תועד ב-50 חולים (40%) בזרוע הטיפול באנטגוניסטים לוויטמין K וב-3 חולים (9%) בזרוע הטיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים (יחס סיכון מתוקן של 0.21, רווח בר-סמך 95% של 0.06-0.74).

הטיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים לווה במשך אשפוז קצר יותר.

לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעור אירועים תרומבוטיים, סיבוכים וסקולאריים מג’וריים, אירוע מוחי, או תמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בהשוואה לטיפול באנטגוניסטים לוויטמין K, מתן טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים לאחר החלפת מסתם מיטראלי בצנתור, עשוי להפחית את הסיכון לסיבוכי דמם ולקצר את משך האשפוז בבית החולים, ללא עליה משמעותית בסיכון לאירועים תרומבוטיים.

J Am Coll Cardiol, Jan 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה