Cardio Thoracic Surgery

סיכון מוגבר לאירוע מוחי בחולים לאחר החלפת מסתם וותין בצנתור (JACC Cadrvioasc Interv)

במאמר שפורסם בכתב העת JACC Cardiovascular Intervention מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים לאחר החלפת מסתם וותין בצנתור (Transcatheter Aortic Valve Replacement, או TAVR) סיכון גבוה יותר לאירוע מוחי למשך עד שנתיים לאחר הפרוצדורה, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין, כאשר לאחר שנתיים הסיכון בין הקבוצות דומה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אירוע מוחי לאחר TAVR מלווה בשיעורי תחלואה ותמותה גבוהים. גורמים המנבאים אירוע מוחי ואת הסיכון ארוך הטווח לאחר החלפת מסתם וותין בצנתור עדיין אינם מוכרים היטב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי ההיארעות בטווח הקצר ובטווח הארוך וגורמים המנבאים אירוע מוחי לאחר TAVR במאגר SwissTAVI Registry.

בתקופה שבין פברואר 2011 ועד יוני 2021 זוהו 11,957 חולים שעברו החלפת מסתם וותין בצנתור. החוקרים חישבו את יחס אירועים מוחיים מתוקן, אשר חושב להערכת מגמות אירוע מוחי בחולים לאחר TAVR אל מול ביקורות תואמות בגיל ומין מהאוכלוסייה הכללית בשוויץ על-בסיס נתונים ממחקר Globa Burden of Disease משנת 2019.

מדגם המחקר כלל 11,957 משתתפים (גיל ממוצע של 81.8 שנים; 48% נשים). בשליש מהחולים (32.3%) הייתה עדות להיסטוריה של פרפור פרוזדורים וב-11.8% היה ידוע על אירוע מוחי קודם.

שיעורי ההיארעות המצטברים של אירוע מוחי לאחר 30 ימים עמדו על 3.0%, כאשר 69% מהאירועים המוחיים תועדו במהל 48 השעות הראשונות לאחר החלפת מסתם וותין בצנתור.

שיעורי היארעות אירועים מוחיים עמדו על 4.3% לאחר שנה אחת ו-7.8% לאחר חמש שנים. בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין מהאוכלוסייה הכללית, הסיכון לאירוע מוחי היה גבוה יותר משמעותית בחולים לאחר TAVR במהלך השנתיים הראשונות לאחר הפרוצדורה: לאחר שנה, יחס אירועים מוחיים מתוקן עמד על 7.26 (רווח בר-סמך 95% של 6.3-8.37) בגברים ועל 6.82 (רווח בר-סמך 95% של 5.97-7.79) בנשים. בשנה השניה, יחס אירועים מוחיים מתוקן עמד על 1.98 (רווח בר-סמך 95% של 1.47-2.67) בגברים ועל 1.48 (רווח בר-סמך 95% של 1.09-2.02) בנשים. עם זאת, לאחר שנתיים, הסיכון לאירוע מוחי בחולים לאחר החלפת מסתם וותין בצנתור שב לרמה דומה זו האוכלוסייה התואמת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על סיכון מוגבר לאירוע מוחי שנתיים לאחר TAVR, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין, כאשר לאחר נקודת זמן זו הסיכון לאירוע מוחי דומה בשתי הקבוצות.

JACC Cadrvioasc Interv, Dec 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה