Cardio Thoracic Surgery

החשיבות הפרוגנוסטית של רמות Lipoprotein (a)  גבוהות בחולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Coll Cardiol)

רמות Lipoprotein (a) גבוהות בחולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים מלוות בסיכון מוגבר לתמותה וסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. ההשפעות השליליות של רמות Lipoprotein (a) גבוהות היו בולטות יותר בחולים בדרגת סיכון קליני נמוכה או באלו ללא מעקפים עורקיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Lipoprotein (a) הינו גורם סיכון אפשרי לטרשת עורקים וסיבוכים נלווים. ההשלכות הפרוגנוסטיות של Lipoprotein (a) בחולים לאחר ניתוח מעקפים אינן ידועות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של רמות Lipoprotein (a) גבוהות על הפרוגנוזה ארוכת הטווח של חולים לאחר ניתוח מעקפים.

מדגם המחקר כלל חולים עם מחלה כלילית יציבה שעברו ניתוח מעקף עורק כלילי יחיד בין ינואר 2013 ועד דצמבר 2018. התוצא העיקרי שיעורי תמותה מכל-סיבה ותוצא משני כלל משלב של אירועים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים.

מבין 18,544 חולים, ב-4,072 חולים (22%) תועדו רמות Lipoprotein (a) גבוהות (50 מ”ג/ד”ל ומעלה).

לאורך חציון מעקב של 3.2 שנים, 587 חולים הלכו לעולמם מכל-סיבה. מניתוח הנתונים עולה קשר בין רמות גבוהות של Lipoprotein (a)  ובין סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 1.31, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.59), כאשר כל עליה של 1 מ”ג/ד”ל בריכוז Lipoprotein (a)  לוותה בעליה של 0.3% בסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 1.003, רווח בר-סמך 95% של 1.001-1.006). עוד זוהה בחולים עם רמות גבוהות סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון מתוקן של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.33), בהשוואה לאלו עם רמות Lipoprotein (a) נמוכות, כאשר כל עליה של 1 מ”ג/ד”ל בריכוז Lipoprotein (a) לווה בעליה של 0.2% בסיכון לסיבוכים אלו (יחס סיכון מתוקן של 1.002, רווח בר-סמך 95% של 1.001-1.004).

הסיכון על-רקע Lipoprotein (a) היה גדול יותר בחולים עם מדד European System for Cardiac Operative Risk Evaluation קטן מ-3 נקודות ונטה להיות קטן יותר בחולים לאחר השתלת מעקפים עורקיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי רמות Lipoprotein (a)  גבוהות מתועדות באחד מכל חמישה חולים עם מחלה כלילית יציבה שעברו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים ואלו מלוות בסיכון מוגבר לתמותה וסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים.

J Am Coll Cardiol, Jan 19, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה