Cardio Thoracic Surgery

מדד חדש מסייע בחיזוי הסיכון לתמותה בחולים ברשימת המתנה להשתלת לב (JAMA)

מדד הקצאה רציף חד, הקרוי US-CRS (או US Candidate Risk Score), הדגים תוצאות טובות בחיזוי הסיכון לתמותה של חולים ברשימת המתנה להשתלת לב והדגים תוצאות טובות יותר ממערכת הדירוג המשמשת כיום להערכת הדחיפות הרפואית להשתלת לב, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA.

החוקרים פיתחו את מדד US-CRS, הכולל נתונים קליניים, מעבדתיים והמודינמיים, ע”י הוספת סדרה של מנבאים למדד French-CRS הנוכחי. המחקר התצפיתי מבוסס על נתוני Scientific Registry of Transplant Recipients שבחן את מדד הסיכון וכלל מבוגרים בארצות הברית שהיו ברשימת ההמתנה להשתלת לב בין 2019 ו-2022. המשתתפים במחקר סווגו למדגם אימון (70%) ובדיקה (30%) ותוצאות מודל US-CRS, French-CRS ומערכת סיווג בת 6 שלבים נבחנו כמנבאי תמותה ללא השתלה בתוך שישה שבועות והישרדות כוללת.

מדגם המחקר כלל 16,905 מועמדים להשתלת לב (גיל ממוצע של 53 שנים; 73% גברים) אשר היו רשומים במאגר במהלך תקופת המחקר וו-796 חולים (4.7%) הלכו לעולמם ללא השתלת לב.

מודל US-CRS הסופי כלל תמיכה מכאנית קצרת-טווח (חיבור ל-ECMO או LVAD זמני), לוגריתם ריכוז בילירובין, קצב פינוי גלומרולארי משוער, לוגריתם ריכוז BNP, אלבומין, נתרן ונוכחות LVAD.

במדגם הבדיקה, השטח מתחת לעקומה לתמותה בתוך שישה שבועות מהוספה לרשימת המועמדים להשתלת לב עמד על 0.79 עם מדד US-CRS, 0.72 עם מדד French-CRS ו-0.68 עם המודל בן שישה שלבים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מודל US-CRS הדגים יכולת דיסקרימינציה טובה יותר ממערכת הסיווג בת שישה שלבים המשמשת כיום ועשוי לסייע בדירוג הדחיפות הרפואית של חולים ברשימת המתנה להשתלת לב. הם מציינים כי ידוע כי מערכת הסיווג לשישה שלבים מוגבלת ביכולת דירוג הדחיפות הרפואית.

JAMA, Feb 13, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה