Cardiomiopathy & Cardiology

נוגדנים כנגד פוספוליפידים מלווים בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים (JAMA Netw Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Open JAMA Network עולה קשר בין נוכחות נוגדנים כנגד פוספוליפידים ובין סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים בעתיד. החוקרים מצאו כי שני נוגדנים כנגד פוספוליפידים נקשרו עם סיכון מוגבר לאירוע קרדיווסקולארי חמור לאורך מעקב של שמונה שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נוגדנים כנגד פוספוליפידים עשויים להפעיל תאי אנדותל, טסיות ונויטרופילים, כאשר בחלק מהחולים הללו עשויה להתפתח תסמונת APS (או Antiphospholipid Syndrome), מחלה תרומבו-דלקתית נרכשת המתאפיינת באירועים תרומבוטיים עורקיים, ורידיים ומיקרווסקולאריים.

המחקר הנוכחי נועד לבחון את הקשר בין נוגדנים כנגד פוספוליפידים ובין הסיכון העתידי לאירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים. הם בחנו את הנתונים אודות 2,427 משתתפים ממחקר Dallas Heart Study אשר היו ללא היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית טרשתית או מחלה אוטואימונית הדורשת טיפול לדיכוי חיסוני.

החוקרים בחנו שמונה סוגים שונים של נוגדנים כנגד פוספוליפידים והנתונים אודות אירועים קרדיווסקולאריים נאספו לאורך שמונה שנים.

מהנתונים עולה כי 14.5% מהמשתתפים נמצאו חיוביים לנוגדנים כנגד פוספוליפידים בתחילת המחקר, כאשר בשליש מהם תועד טיטר בינוני או גבוה.  עוד עולה מהממצאים כי איזוטיפים של Immunoglobulin A (או IgA) של שני נוגדנים כנגד פוספוליפידים – Anti-Cardiolipin ו-Anti-Beta-2 Glycoprotein – נקשרו עם אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים בעתיד.

לאחר תקנון לגורמי סיכון ידועים, נוכחות איזוטיפ IgA כנגד Cardiolipin לווה בסיכון גבוה כמעט פי חמש (יחס סיכון של 4.92) לאוטם לבבי, אירוע מוחי, רה-וסקולריזציה כלילית, או תמותה קרדיווסקולארית; בעוד שעדות לנוגדן כנגד Beta-2-Glycoprotein לווה בסיכון גבוה כמעט פי שלוש לתוצא זה (יחס סיכון של 2.91).

יתרה מזאת, החוקרים זיהו השפעה תלוית-מינון, כאשר באלו עם הרמות הגבוהות ביותר של נוגדנים אלו תועד הסיכון הגבוה ביותר לאירועים קרדיווסקולאריים, עם סיכון מוגבר כמעט פי עשר עם ריכוז גבוה יותר של נוגדני Anti-Cardiolipin.

החוקרים כותבים כי במידה וממצאים אלו יאושרו במחקרים נוספים, אזי ייתכן וניתן יהיה לזהות תת-קבוצה של חולים בהם נדרש ניטור קפדני יותר וניהול אגרסיבי יותר של גורמי סיכון,  כאשר במידה והסיכון המוגבר על-רקע נוגדנים אלו גבוה דיו, אזי ייתכן ויש מקום לשקול טיפול מונע, דוגמת נוגדי-קרשיה המשמשים כטיפול שגרה במקרים של תסמונת APS.

JAMA Netw Open, April 4, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה