Cardiomiopathy & Cardiology

ההשפעה של מחלת לב מולדת על הסיכון להפרעות אישיות בבגרות (Eur J Prev Cardiol)

מנתונים שפורסמו בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology עולה כי הפרעות אישיות, בפרט הפרעת אישיות גבולית והפרעות מצבר C, נפוצות יותר משמעותית במבוגרים עם מחלת לב מולדת, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית ומלוות בסיכון מוגבר לדיכאון, חרדה וירידה באיכות החיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעור המבוגרים עם מחלת לב מולדת מצוי במגמת עלייה וחולים אלו בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם והפרעות פסיכיאטריות. הפרעות אישיות מלוות בהשפעות שליליות על המצב הגופני והנפשי, אך אין מחקרים להערכת שכיחות הפרעת אישיות במבוגרים עם מחלת לב מולדת.

שיעורי ההימצאות של הפרעות אישיות נבחנו ב-210 מבוגרים עם מחלת לב מולדת על-פי מדד SCID-II (או Structured Clinical Interview for Axis-II Personality Disorders)  ואל מול נתונים מהאוכלוסייה הכללית. דיכאון וחרדה נבחנו על-פי דיווח עצמי בעזרת מדד HADS (או Hospital Anxiety and Depression Scale) ולפי דיווח רופא בעזרת מדד MADRS (או Montgomery-Asberg Depression Rating Scale). איכות החיים של החולים נבחנה באמצעות מדד ה-World Health Organization Quality of Life Scale).

מהנתונים עולה כי שיעורי הפרעות אישיות היו גבוהים יותר משמעותית במבוגרים עם מחלת לב מולדת, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית (28.1% לעומת 7.7%), בפרט תועדה שכיחות גבוהה יותר של הפרעת אישיות גבולית (4.8% לעומת 0.9%) והפרעות מצבר C (דוגמת חרדה ופחד, 17.1% לעומת 3.0%).

החוקרים מדווחים על קשר בין אבחנה של הפרעת אישיות ובין ניתוח עד גיל 12 שנים (p=0.005) ורמות טראומה גבוהות יותר בילדות (p<0.001). במבוגרים עם מחלת לב מולדת עם הפרעת אישיות דווח על מדדי חרדה ודיכאון גבוהים יותר, הן לפי מדדי HADS (p>0.001) והן לפי מדדי MADRS (p<0.001) ואיכות חיים נמוכה יותר (p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר להפרעות אישיות במבוגרים עם מחלת לב מולדת וקוראים לאנשי צוות רפואי להקפיד על מודעות לסיכון המוגבר להפרעות אלו באוכלוסייה זו.

Eur J Prev Cardiol, Jan 24, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה