Celiac

האם תיתכן נסיגה של דרמטיטיס הרפטיפורמיס? (מתוך Archives of Dermatology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-15 בנובמבר 2010 ב- Archives of Dermatology, עולה כי בחלק מהמטופלים הסובלים מדרמטיטיס הרפטיפורמיס (Dermatitis herpetiformis), מחלת עור הקשורה לצליאק, תיתכן נסיגה של המחלה.

לדברי החוקרים, דרמטיטיס הרפטיפורמיס הינה מחלת עור אוטואימונית המגיבה לגלוטן, וכרוכה בהופעת שלפוחיות כואבות, גרד ותחושת צריבה בעיקר באיזור המרפקים, ברכיים וישבן. הטיפול המקובל במחלה העורית הוא דיאטה נטולת גלוטן וטיפול בתרופות סולפוניות. מטרת המחקר הייתה להעריך מהו אחוז החולים עם דרמטיטיס הרפטיפורמיס שחווים נסיגה של המחלה למשך שנתיים לפחות, ולזהות גורמים הקשורים לנסיגה זו.

זהו מחקר רטרוספקטיבי שנערך מטעם ה- National Institutes of Health (NIH), וכלל 86 משתתפים שאובחנו עם דרמטיטיס הרפטיפורמיס בשנים 1972-2010. בין הקריטריונים להכללה במחקר ניתן לציין עדות למשקעי IgA גרנולריים בצומת האפידרמיס-דרמיס בעור בריא (בבדיקת אימונופלורסנציה ישירה), גיל ידוע בעת הופעת המחלה, משך מחלה של שנתיים לפחות, ומעקב בן 3 שנים לפחות לאחר הבדיקה הראשונה. נסיגה של המחלה הוגדרה כהיעדר נגעים עוריים ותסמיני דרמטיטיס הרפטיפורמיס למשך שנתיים לפחות, ללא נטילת תרופות סולפוניות (Dapsone או Sulfoxone), Sulfapyridine, מעכבי TNF, או סטרואידים פומיים, וללא דיאטה נטולת גלוטן.

מתוצאות המחקר עולה כי 10 משתתפים (12%) חוו נסיגה של המחלה (95% CI 6%-20%). החוקרים מדווחים כי נמצא קשר בין נסיגת דרמטיטיס הרפטיפורמיס ובין גיל מבוגר מ-39 שנה בעת האבחנה (לעומת גיל 8-32 שנה, p=0.07), ואבחנת דרמטיטיס הרפטיפורמיס בשנים 1960-1972 (לעומת אבחנה בשנים 1935-1959 או לאחר 1972, p=0.02).

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי במטופלים עם דרמטיטיס הרפטיפורמיס תיתכן נסיגה של המחלה. לפיכך הם כותבים כי כאשר המחלה מאוזנת היטב באמצעות דיאטה נטולת גלוטן ו/או טיפול תרופתי, ניתן לשקול הפסקה זהירה של הטיפול על מנת לבחון האם חלה נסיגה של המחלה.

החוקרים מציינים כי בעוד שחולי צליאק מוגבלים לדיאטה נטולת גלוטן לכל חייהם, בחולים עם דרמטיטיס הרפטיפורמיס מבודדת ללא צליאק, אשר חוו נסיגה של המחלה, ייתכן וניתן להקל על המגבלות של דיאטה נטולת גלוטן.

מומחה מהתחום ציין כי חלק מהחולים עם דרמטיטיס הרפטיפורמיס מבודדת עלולים לפתח בהמשך מחלת צליאק. במקרים אלו, חשיפה לגלוטן עלולה להגביר את הסיכון ללימפומה וסיבוכים נוספים של המחלה. לפיכך הוא ממליץ על בדיקת נוגדנים שגרתית לצליאק במטופלים בהם נסוגה המחלה העורית, ואשר לא מקפידים על דיאטה נטולת גלוטן.

Arch Dermatol. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה