Celiac

סיכון מוגבר למחלת כליות בשלב סופני בחולים עם מחלת צליאק (Gut)

במאמר שפורסם בכתב העת Gut מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בחולים עם מחלת צליאק מאושרת בביופסיה קיים סיכון מוגבר להתפתחות מחלת כליות בשלב סופני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות מחלת כליות בשלב סופני (ESRD או End-Stage Renal Disease) מצויה במגמת עליה. למרות שבחולים עם מחלת כליות ניתן למצוא בשכיחות גבוהה נוגדנים עצמיים למחלת צליאק, חשיבות מחלת צליאק מאושרת בביופסיה בהערכת הסיכון ל-ESRD אינה-ברורה. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הסיכון להתפתחות מחלת כליות סופנית בחולים עם מחלת צליאק.

המחקר הפרוספקטיבי כלל למעלה מ-29,000 חולים עם מחלת צליאק, על-פי ביופסיה מהמעי הדק, בתקופה שבין יולי 1969 ועד פברואר 2008. הגדרת מחלת כליות בשלב סופני נקבעה לפי צורך בדיאליזה או השתלת כליה. החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי להשוואת הסיכון למחלת כליות סופנית בחולים עם מחלת צליאק, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין.

במהלך תקופת המעקב, 90 חולים עם מחלת צליאק פיתחו מחלת כליות סופנית, שיעור המקביל ליחס סיכון של 2.87 למחלת כליות סופנית (p<0.001). לתקנון לסוכרת הייתה השפעה שולית בלבד על הערכת הסיכון (יחס סיכון של 2.52). כאשר לא נכללו בניתוח הנתונים חולים עם מחלות בדרכי השתן / הכליות לפני המחקר, יחס הסיכון למחלת כליות סופנית בחולי צליאק עמד על 2.47.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור הממצאים, נראה כי בחולים עם מחלת צליאק מאושרת בביופסיה קיים סיכון מוגבר להתפתחות מחלת כליות בשלב סופני.

Gut. 2012;61(1):64-68

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה