Celiac

האם מחלת צליאק מלווה בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם? (J Clin Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מחלת צליאק מלווה בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם באוכלוסייה הכללית, כאשר תועד סיכון נמוך במיוחד לנגעים בעורקי התרדמה, אשר היה בולט במיוחד בחולים שהקפידו על דיאטה נטולת-גלוטן לאורך זמן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לשאלה אם מחלת צליאק מלווה בסיכון מוגבר לטרשת עורקים מוקדמת, כולל עליה בעובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה ומחלות לב וכלי דם. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הנושא ולשם כך השלימו החוקרים חיפוש ברשומות הרפואיות של חולים עם מצפון סרדיניה שהופנו למרפאה גסטרואנטרולוגית במרכז רפואי באיטליה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הסיכון למחלות לב וכלי דם בקרב חולים עם מחלת צליאק, בהתאם לגורמי סיכון מוכרים, כולל גיל, מין, סוכרת, דיסליפידמיה, עודף-משקל/השמנת-יתר, יתר לחץ דם, עישון סיגריות, כמו גם גורם סיכון אפשרי דוגמת הליקובקטר פילורי.

מדגם המחקר כלל 8,495 חולים (גיל ממוצע של 52.1 שנים; 64.7% נשים), מהם 2,504 דיווחו על אבחנה של מחלות לב וכלי דם ו-632 אובחנו עם מחלת צליאק.

מניתוח סטטיסטי עלה סיכון מופחת משמעותית למחלות לב וכלי דם בקרב חולים עם מחלת צליאק (יחס סיכויים של 0.30, רוח בר-סמך 95% של 0.22-0.41). יתרה מזאת, הקפדה לאורך זמן ארוך על דיאטה נטולת-גלוטן לוותה בסיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם בחולים עם מחלת צליאק.

מהנתונים עולה עוד כי מחלת צליאק לווה בשיעורים נמוכים יותר משמעותית של נגעים טרשתיים בעורקי התרדמה (11.8% לעומת 40.1%, P<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר הרטרוספקטיבי עולה כי מחלת צליאק מלווה בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם בכלל, כאשר באופן ספציפי יותר זוהה סיכון מופחת לנגעים בעורקי התרדמה לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, בפרט באלו תחת דיאטה נטולת-גלוטן לאורך זמן ארוך.

J Clin Med, March 7, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה