Celiac

החיסון מפני נגיף הקורונה מגן גם על חולי צליאק (VIRUSES)

חיסון לקורונה

מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) מפרסם את ממצאיו של מחקר ראשון מסוגו בתחום זה הנערך על ידי המכון והתפרסם בכתב העת הרפואי Viruses , ממנו עולה כי החיסון מקנה לחולי צליאק הגנה זהה לזו של יתר האוכלוסייה שהתחסנה. 

לאורך מגיפת הקורונה בישראל ובעולם, עלה חשש שעל אף החיסונים, אנשים החולים במחלת הצליאק לא יפיקו תגובה חיסונית מספקת. חששות אלו נבעו ממחקר מוקדם יותר, שהצביע על תגובה מופחתת לחיסון בקרב ילדים עם מחלת צליאק לחיסון הפטיטיס B. יתר על כן, קיים חוסר  בנתונים מניסויים קליניים של חיסוני הקורונה הכוללים אנשים עם מצבים כרוניים, כולל מחלת צליאק.

המחקר הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים אנונימיים של מכבי שירותי בריאות, וכלל 5,381 חברי מכבי מעל גיל 12 עם מחלת צליאק ו-14,939 חברי מכבי ששימשו כקבוצת ביקורת. כלל החולים במחלת הצליאק שנכללו באוכלוסיית המחקר קיבלו שתי מנות חיסון נגד נגיף הקורונה.

לצורך הערכת היעילות של חיסון הקורונה BNT162b2 mRNA (חיסון פייזר), ערכו חוקרים מישראל ומניו יורק מחקר מבוסס אוכלוסיה, אשר בוצע על נתונים משנת 2021 במהלך שיא המגיפה כאשר בדיקות הקורונה היו נגישות ובוצעו לעתים קרובות.  התוצאות הראו כי לא היה הבדל בין הקבוצות ביעילות החיסון. כמו כן, לא היה הבדל משמעותי בין חולים עם מחלת צליאק מאוזנת לחולים עם מחלה לא מאוזנת ובין חולים שאובחנו לאחרונה עם מחלת צליאק.

את המחקר הובילו ד”ר טל פטלון מנהלת המכון וד”ר אמיר בן טוב חוקר ראשי במכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM, בשיתוף עם ד”ר בנימין לבוול, מומחה עולמי בחקר מחלת הצליאק מהמרכז הרפואי אירווינג של אוניברסיטת קולומביה, ניו יורק.

כותבת ד”ר טל פטלון, מנהלת מכון המחקר KSM, כי המחקר מוכיח את החשיבות של נתוני עולם אמיתי בתחום הבריאות, אשר מאפשרים להוביל מחקרי ביג-דאטא וללמוד באופן רטרוספקטיבי על קבוצות ייחודיות של מטופלים, אשר לעיתים אינן נחקרות דיו במחקרים קליניים.

למאמר בכתב העת Viruses

BNT162b2 mRNA COVID-19 Vaccine Effectiveness in Patients with Coeliac Disease Autoimmunity: Real-World Data from Mass Vaccination Campaign
Viruses 2023, 15(9), 1968

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה