Celiac

האם תוספי ברזל עשויים להגן מפני התפתחות מחלת צליאק? (BMJ Open Gastroenterol)

רמות ברזל נמוכות יותר על-רקע גנטי מלווה בסיכון מוגבר למחלת צליאק, ממצאים המעלים את האפשרות כי מתן תוספי ברזל עשוי לסייע במניעת התפתחות המחלה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת BMJ Open Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסר ברזל, הנפוץ בחולים עם מחלת צליאק, הוצע כטריגר סביבתי להתפתחות המחלה ששכיחותה מצויה במגמת עליה. להערכת הנושא הם השלימו מחקר רנדומיזציה מנדליאנית לבחינת הקשר בין ההרכב הגנטי (Single Nucleotide Polymorphism, או SNP) שנקשר עם משק הברזל ובין נוכחות מחלת צליאק.

החוקרים זיהו אתרים גנטיים שנקשרו עם משק הברזל על-סמך מטה-אנליזה של שלושה מחקרי GWAS (או Genome Wide Association Studies) ובחנו את הקשר בין שינויים גנטיים אלו ובין מחלת צליאק על-פי נתונים מ-336,638 משתתפים במאגר UK Biobank, כולל 1,855 חולים עם מחלת צליאק.

מהנתונים עולה כי ארבעה שינויים גנטיים נקשרו באופן משמעותי ובלתי-תלוי עם משק הברזל: rs1800562 ו-rs1799945 בגן Hemochromatosis, rs855791 בגן Transmembrane Protease Serine 6 ו-rs57659670 המיוחס לגן Dual Oxidase 2. כל אלו אינם גורמי סיכון ידועים למחלת צליאק.

החוקרים מדווחים על קשר שלילי בין רמות ברזל גבוהות יותר ובין הסיכון למחלת צליאק, כאשר כל עליה של סטיית תקן אחת בריכוז ברזל בדם לווה בירידה של 35% בסיכון למחלת צליאק (יחס סיכויים של 0.65).

בניתוחי רגישות לא זוהה פולימורפיזם גנטי אחד אשר עמד בבסיס הקשר הנ”ל.

ניתוח רנדומיזציה מנדליאנית זה מרמז לקשר סיבתי בין חסר ברזל ובין הסיכון להתפתחות מחלת צליאק והחוקרים כותבים כי ממצאים אלו מעלים את האפשרות כי מתן תוספי ברזל למטופלים מתאימים עשוי להגן מפני התפתחות המחלה האוטואימונית.

BMJ Open Gastroenterol, Jan 4, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה