Cervical cancer

עיכוב בהשלמת קולפוסקופיה לאחר תוצאה חריגה מלווה בסיכון מוגבר לממאירות צוואר רחם (Obstet Gynecol)

בנשים עם תוצאה חריגה במשטח Pap או בדיקת HOV בהן לא הושלמה בדיקת קולפוסקופיה בתוך 12 חודשים תועד סיכון מוגבר לאבחנה של סרטן צוואר הרחם, בהשוואה לנשים שהשלימו קולפוסקופיה במסגרת זמן זו, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההנחיות הארציות בנוגע לתזמון השלמת קולפוסקופיה משתנות בין איגודים שונים וכיום או קונצנזוס אחיד בנושא, אם כי חלק מההנחיות מציעות השלמת קולפוסקופיה בתוך שלושה חודשים מתוצאה חריגה של משטח Pap או בדיקת HPV.

החוקרים השלימו ניתוח נתונים אודות 17,541 נשים בגילאי 21 עד 79 שנים עם תוצאה חריגה בבדיקה לסרטן צוואר הרחם ממערכות בריאות בטקסס, מסצ’וסטס וושינגטון. הם השוו את תוצאות קולפוסקופיה בתוך 3 חודשים מתוצאת חריגה אל מול תוצאות קולפוסקופיה בתוך 3-12 חודשים ואי-השלמת קולפוסקופיה בתוך 12 חודשים. בניתוח פוסט-הוק הם השוו תוצאות קולפוסקופיה בתוך 12 חודשים אל מול אי השלמת קולפוסקופיה בתוך 12 חודשים.

התוצא העיקרי היה אבחנה של סרטן צוואר רחם לאחר 12 חודשים ומעלה מתוצאה חריגה במשטח Pap או בדיקת HPV.

מהנתונים עולה כי 53.3% מהנשים עברו קולפוסקופיה בתוך שלושה חודשים, 22.2% השלימו את הבדיקה בתוך 3-12 חודשים 24.6% לא השלימו קולפוסקופיה בתוך 12 חודשים. ממאירות צוואר רחם אובחנה בתוך 12 חודשים מתוצאה חריגה ב-147 נשים והן לא נכללו בניתוח נוסף של הנתונים.

לאחר למעלה משנה מתוצאה חריגה במשטח Pap או בדיקת HPV, 0.4% מהנשים אובחנו עם סרטן צוואר הרחם. הסיכון לממאירות למענה משנה לאחר תוצאה חריג לא היה שונה משמעותית בנשים שעברו קולפוסקופיה בתוך 3-12 חודשים (יחס סיכון של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 0.54-2.12). עם זאת, הסיכון היה גבוה יותר בנשים שלא עברו קולפוסקופיה בתוך 12 חודשים, בהשוואה לאלו שהשלימו את הבדיקה בתוך שלושה חודשים (יחס סיכון של 2.34, רווח בר-סמך 95% של 1.33-4.14).

בניתוח פוסט-הוק, החוקרים זיהו עליה של פי 2.29 בסיכון לסרטן צוואר הרחם בנשים ללא קולפוסקופיה בתוך 12 חודשים, בהשוואה לנשים שעברו קולפוסקופיה במסגרת זמן זו. בנשים עם תוצאת ציטולוגיה בדרגה גבוהה ללא קולפוסקופיה בתוך 12 חודשים תועד סיכון גבוה פי 3.12 לסרטן צוואר הרחם, בהשוואה לנשים שעברו קולפוסקופיה בתוך 12 חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים הסיכון לסרטן צוואר רחם עולה עם עיכוב בהשלמת קולפוסקופיה לאחר תוצאה חריגה במשטח Pap או בדיקת HPV.

Obstet Gynecol, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה