Chemotherapy

טיפול ב-Gemcitabine יעיל יותר מ-5FU להקלה על תסמיני ממאירות לבלב (J Clin Oncol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי Gemcitabine הינו טיפול יעיל יותר מ-5-FU להקלה על חלק מהתסמינים משנית לממאירות ויתרון הישרדותי בחולים עם סרטן לבלב תסמיני ומתקדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית החולים עם סרטן לבלב מתקדם סובלים מכאב ומוגבלים בתפקודם לאור תסמינים משנית לגידול. נכון להיום, אין טיפול אשר הדגים השפעה משמעותית על המחלה. במחקרים מוקדמים עם Gemcitabine, חולים עם סרטן לבלב חוו שיפור בתסמינים משנית למחלה ולאור זאת, הם החליטו להשלים מחקר להערכת היעילות של Gemcitabine בחולים עם אבחנה חדשה של סרטן לבלב מתקדם.

מדגם המחקר כלל 126 חולים עם סרטן לבלב מתקדם תסמיני אשר חולקו באקראי לקבלת Gemcitabine (1,000 מ”ג/מ2) כל שבוע למשך שבעה שבועות ולאחר מכן שבוע מנוחה, לאחריו ניתנו שלושה טיפולים שבועיים כל ארבעה שבועות (63 חולים), או לקבלת טיפול ב-5-FU (600 מ”ג/מ2) אחת לשבוע (63 חולים).

תוצא היעילות העיקרי היה תועלת קלינית, אשר כללה משלב מדדי כאב (צריכת משככי כאבים ועצימות כאב). מצב תפקודי לפי Karnofsky ומשקל גוף. הגדרת תועלת קלינית דרשה שיפור ממושך (ארבעה שבועות ומעלה) בלפחות מדד אחד, ללא החמרה במדדים אחרים. תוצאי יעילות אחרים כללו את שיעורי התגובה, מרווח זמן עד להתקדמות מחלה והישרדות.

החוקרים מדווחים כי תועלת קלינית תועדה ב-23.8% מהמטופלים ב- Gemcitabine לעומת 4.8% מהמטופלים ב-5-FU (p=0.0022). חציון משך ההישרדות עמד על .65 חודשים בקרב מטופלים ב- Gemcitabine לעומת 4.41 חודשים במטופלים ב-5-FU (p=0.0025).

שיעורי ההישרדות לאחר שנה עמדו על 18% בקרב מטופלים ב- Gemcitabine לעומת 2% בקרב מטופלים ב-5-FU.

החוקרים כותבים כי הטיפול התרופתי נסבל היטב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על עדיפות למתן Gemcitabine על-פני 5-FU להקלה על תסמינים ושיפור הישרדותי בחולים עם סרטן לבלב מתקדם.

J Clin Oncol, Dec 20, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה