Cholesterol/Lipid disorders

האם טיפול ב-Pemafibrate להפחתת רמות טריגליצרידים בדם מפחית סיכון למחלות לב וכלי דם? (N Engl J Med)

בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2, היפרטריגליצרידמיה בדרגה קלה-עד-בינונית ורמות HDL ו-LDL נמוכות, היארעות אירועים קרדיווסקולאריים לא הייתה נמוכה יותר בקרב חולים שטופלו ב- Pemafibrate בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו, למרות שהטיפול הפעיל שיפר את פרופיל השומנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רמות טריגליצרידים גבוהות מלוות בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, אך לא ידוע אם הפחתת רמות אלו תוביל להפחתת היארעות אירועים קרדיווסקולאריים. Pemafibrate, ממשפחת מודולטורים של PPAR-α, מפחית רמות טריגליצרידים ומשפר רמות שומנים אחרים.

החוקרים השלימו מחקר בינלאומי, כפל-סמיות, אקראי ומבוקר, שכלל חולים עם סוכרת מסוג 2, היפרטריגליצרידמיה בדרגה קלה-עד-בינונית (רמות טריגליצרידים של 200-499 מ”ג/ד”ל) ורמות HDL של עד 40 מ”ג/ד”ל, לקבלת Pemafibrate או פלסבו. החולים התאימים למחקר קיבלו טיפול להפחתת רמות שומנים בדם בהתאם להנחיות, או שלא יכלו לקבל טיפול בסטטינים ללא תופעות לוואי ורמות LDL בדמם עמדו על עד 100 מ”ג/ד”ל.

תוצא היעילות העיקרי היה משלב של אוטם לבבי לא-פטאלי, אירוע מוחי איסכמי, רה-וסקולריזציה כלילית, או תמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

מדגם המחקר כלל 10,497 חולים, מהם כשני שליש (66.9%) עם היסטוריה של מחלת לב וכלי דם, עם חציון רמות טריגליצרידים בצום של 271 מ”ג/ד”ל, רמות HDL של 33 מ”ג/ד”ל ורמות LDL של 78 מ”ג/ד”ל. ,

בהשוואה לפלסבו, טיפול ב- Pemafibrate לאורך ארבעה חודשים לווה בירידה של 26.2%- ברמות טריגליצרידים, 25.8% בריכוז VLDL, 25.6% בריכוז שיירי כולסטרול, 27.6% ברמות Apolipoprotein C-III וירידה של 4.8% בריכוז Apolipoprotein B.

החוקרים מדווחים כי אחד מאירועי התוצא העיקרי תועדו ב-372 חולים בזרוע הטיפול ב- Pemafibrate וב-560 חולים בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 1.03, רווח בר-סמך 95% של 0.91-1.15).

ההיארעות הכוללת של אירועים חריגים חמורים לא הייתה שונה משמעותית בין הקבוצות, אך הטיפל ב- Pemafibrate לווה בהיארעות גבוהה יותר של אירועים כלייתיים חריגים ותרומבואמבוליזם ורידי, לצד היארעות נמוכה יותר של מחלת כבד שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ב- Pemafibrate הפחית רמות טריגליצרידים, VLDL, שיירי כולסטרול ו-Apolipoprotein C-III בחולים עם סוכרת מסוג 2 והיפרטריגליצרידמיה בדרגה קלה-עד-בינונית, אך לא  הפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים לעומת פלסבו.

 

N Engl J Med, Nov 24, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה