Cholesterol/Lipid disorders

עדויות חדשות תומכות בקשר תלוי-מינון בין צריכת כולסטרול בדיאטה ובין היארעות סוכרת מסוג 2 (Nutr Metab Cardiovasc Dis)

כולסטרול

מטה-אנליזה חדשה שפורסמה בכתב העת Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases מצביעה על קשר מנה-תגובה בין צריכת כולסטרול בתזונה ובין היארעות סוכרת מסוג 2, בפרט במדינות מערביות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כולסטרול בתזונה מהווה מרכיב נפוץ מאוד בדפוסי התזונה היומיומית וקיים במאכלים שונים, כולל בשר אדום, חלמונים, חמאה ועוד. מחקרים מוקדמים העידו כי רמות כולסטרול גבוהות פוגעות בתפקוד תאי ביתא בלבל ולכן עלולים לפגוע במטבוליזם סוכר.

מטה האנליזה הנוכחית כללה 11 מחקרים פרוספקטיביים עם נתונים אודות 355,230 חולים עם סוכרת מסוג 2, אשר זוהו לאחר חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Library.

מהנתונים עולה כי הצריכה הרבה ביותר של כולסטרול בתזונה לוותה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, בהשוואה לצריכתה הנמוכה ביותר של כולסטרול בתזונה (סיכון יחסי של 1.15, p=0.012). הקשר החיובי הנ”ל היה בולט יותר במדינות מערביות (סיכון יחסי של 1.19, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.36), בהשוואה למדינות במזרח (סיכון יחסי של 1.34, רווח בר-סמך 95% של 0.84-1.29).

החוקרים מדווחים כי כל עליה של 100 מ”ג בצריכת כולסטרול בתזונה לוותה בעליה של 5% בסיכון להיארעות סוכרת (סיכון יחסי של 1.05), עם עליה של 6% במדינות מערביות (סיכון יחסי של 1.06) ועליה של 1% במדינות מהמזרח (סיכון יחסי של 1.01).

ממצאי המחקר מעידים כי יש להמליץ על צריכת כולסטרול נמוכה יותר בתזונה למניעת סוכרת מסוג 2, בפרט בקרב אלו בסיכון גבוה עם השמנה, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה או סיפור משפחתי של סוכרת מסוג 2.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהמלצה להפחתת צריכת כולסטרול בתזונה למניעת סוכרת מסוג 2, בפרט באוכלוסיות בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

 

Nutr Metab Cardiovasc Dis, Jan 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה