Cholesterol/Lipid disorders

חומצות שומן אומגה-שלוש עשויות להפחית את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית (Am J Clin Nutr)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש עשויים להפחית את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית ותוספים אלו עשויים להיות חשובים במיוחד באוכלוסיות בסיכון גנטי גבוה למחלת אלצהיימר.

חומצות שומן אומגה שלוש – קבוצה הטרוגנית של חומצות שומן, הכוללת בעיקר את חומצה לינולאית, DHA (או Docosahexaenoic Acid) ו-EPA (Eicosapentaenoic Acid) – הן תכשירים המסייעים לשימור תפקוד קוגניטיבי, בעלי תכונות נוגדות-דלקת. הצריכה העיקרית של חומצות שומן אומגה שלוש הינה דרך תזונה, בעיקר עקב צריכת דגים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 1,135 משתתפים (גיל ממוצע של 73 שנים) ללא אבחנה קודמת של דמנציה, אשר נכללו במדגם Alzheimer’s Disease Neuroimaging Initiative. לאחר מכן הם השלימו ניתוח מנה-תגובה ומטה-אנליזה שכלל 48 מחקרים עם 103,651 משתתפים.

מהנתונים עולה כי נטילה ארוכת-טווח של תוספים או צריכה תזונתית של חומצות שומן אומגה-שלוש עשויה להפחית את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית או מחלת אלצהיימר. במדגם ADNI, באלו שנטלו לאורך זמן תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש תועדה ירידה של 64% בסיכון למחלת אלצהיימר (יחס סיכון מתוקן של 0.36, רווח בר-סמך 95% של 0.54-0.96).

לאחר שילוב הנתונים מ-48 מחקרים, החוקרים מצאו עדויות בדרגה בינונית-עד-גבוהה לפיהן צריכת חומצות שומן אומגה-שלוש בתזונה עשויה להפחית את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית או דמנציה מכל-סיבה בהיקף של כ-20%, בפרט צריכת DHA (סיכון יחסי של 0.82).

מהנתונים עולה עוד כי כל עליה של 0.1 גרם ביום של DHA או EPA לוותה בירידה של בין 8% ועד 9.9% בסיכון להידרדרות קוגניטיבית.

ממצאי המחקר מצביעים על קשר משמעותי בין צריכת חומצות שומן אומגה-שלוש ובין סיכון מופחת למחלת אלצהיימר. ממצאי מטה האנליזה חיזקו את הקשר בין צריכת חומצות שומן אומגה-שלוש בתזונה ובין מחלת אלצהיימר, דמנציה או הידרדרות קוגניטיבית.

Am J Clin Nutr, Apr 4, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה