Cholesterol/Lipid disorders

החשיבות הפרוגנוסטית של רמות Lp(a) במבוגרים עם מחלת כליות כרונית (Kidney Medicine)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Kidney Medicine עולה כי במבוגרים עם מחלת כליות כרונית, רמות Lipoprotein (a), או Lp(a), אינן מנבאות את הסיכון להישנות אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים, אם כי זוהה קשר בין רמות Lp(a) ובין הסיכון לכשל כלייתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים רבים עם מחלת כליות כרונית ומחלה קרדיווסקולארית טרשתית רמות Lp(a) גבוהות. לא ידוע אם רמות Lp(a) גבוהות מלוות בסיכון מוגבר להישנות אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים באוכלוסייה זו. כעת הם בחנו את הסיכון להישנות אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים לפי רמות Lp(a) במבוגרים עם מחלת כליות כרונית והיסטוריה של אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים.

מחקר העוקבה התצפיתי כלל 1,439 מבוגרים עם מחלת כליות כרונית ומחלה קרדיווסקולארית טרשתית, אשר לא היו תחת טיפולי דיאליזה ונכללו במחקר CRIC (או Chronic Renal Insufficiency Cohort) בין 2003 ו-2008.

התוצא העיקרי של המחקר היה הישנות אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים, כאשר תוצאים נוספים שנבחנו כללו כשל כלייתי ותמותה עד שנת 2019.

בקרב המשתתפים שנכללו במחקר (גיל ממוצע של 61.6 שנים) תועד חציון ריכוז Lp(a) של 29.4 מ”ג/ד”ל, כאשר 641 חולים אובחנו עם הישנות אירוע קרדיווסקולארי טרשתי, 510 אובחנו עם כשל כלייתי ו-845 הלכו לעולמם לאורך חציון מעקב של 6.6 שנים.

יחס הסיכון המתוקן לאירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים עם של סטיית תקן אחת בלוגריתם Lp(a) עמד על 1.04 (רווח בר-סמך 95% של 0.95-1.15). מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי עליה של סטיית תקן אחת בלוגריתם Lp(a) לוותה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים בחולים ללא סוכרת (יחס סיכון מתוקן של 1.23, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.48), אך לא זוהתה עדות לקשר דומה בחולים עם סוכרת (יחס סיכון של 0.99, רווח בר-סמך 95% של 0.88-1.10).

יחס הסיכון המתוקן על-רקע עליה של סטיית תקן אחת בלוגריתם Lp(a) בכלל אוכלוסיית המחקר עמד על 1.16 (רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.28) לכשל כלייתי ועל 1.02 (רווח בר-סמך 95% של 0.94-1.11) לתמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי אין קשר בין רמות Lp(a) ובין הסיכון להישנות אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים במבוגרים עם מחלת כליות כרונית, אך קיים קשר בין רמות הליפופרוטאין ובין הסיכון לכשל כלייתי.

Kidney Medicine, May 5, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה