Cholesterol/Lipid disorders

הפחתת רמות LDL עשויה להפחית את הסיכון לאירוע קרדיווסקולארי ראשון בקשישים (J Am Coll Cardiol)

הפחתת רמות LDL מלווה בהפחתת הסיכון לאירוע קרדיווסקולארי ראשון בקשישים מעל גיל 70 שנים, כאשר כל ירידה של 38 מ”ג/ד”ל בריכוז חלקיקי LDL לוותה בירידה של 23% בסיכון לאירוע וסקולארי מג’ורי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגרים מדנמרק ואספו מידע אודות 65,190 משתתפים בגילאי 50 שנים ומעלה (49,155 בגילאי 50-69 שנים ו-16,035 בגילאי 70 שנים ומעלה) ללא היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית טרשתית, אשר החלו טיפול להפחתת רמות שומנים בדם והשלימו מדידת LDL בתחילת הדרך ובתוך שנה אחת.

התוצא העיקרי היה אשפוז בשל אירוע וסקולארי מג’ורי, אשר כלל משלב של תסמונת כלילית חדה, אירוע מוחי שאינו המורגי ורה-וסקולריזציה כלילית. תוצאים משניים כללו את המרכיבים הפרטניים של התוצא העיקרי ואת שיעורי התמותה מכל-סיבה.

לאורך חציון מעקב של 2.5 שנים, 626 קשישים בגילאי 70 שנים ומעלה ו-1,123 מבוגרים צעירים יותר אובחנו עם אירוע וסקולארי מג’ורי, עם שיעורי היארעות גולמיים של 13.4 ו-7.1 מקרים ל-1,000 שנות-אדם, בהתאמה.

לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, כל ירידה של 38 מ”ג/ד”ל בריכוז LDL בקשישים בגילאי 70 שנים ומעלה לוותה בסיכון נמוך ב-23% לאירוע וסקולארי מג’ורי (יחס סיכון של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.71-0.83), תוצאות דומות לאלו שתוארו בחולים מתחת לגיל 70 שנים (יחס סיכון של 0.76, רווח בר-סמך 95% של 0.71-0.80).

ניתוחים סטטיסטיים שונים תמכו בממצאים העיקריים, כאשר לא תועדו הבדלים משמעותיים בין משתתפים מבוגרים יותר או צעירים יותר בכל הניתוחים לפי תתי-קבוצות, כולל ניתוח בו התבססו על גיל סף של 75 שנים.

החוקרים לא זיהו קשר עם הסיכון לתמותה מכל-סיבה בקרב אלו בגילאי 70 שנים ומעלה, או בקרב מטופלים צעירים יותר.

ממצאי המחקר עשויים לסייע בקביעת ההמלצות בקווים מנחים עתידיים ובניהול הדיון עם קשישים אודות היתרונות של התחלת טיפול תרופתי להפחתת רמות LDL. החוקרים מדגישים כי אל מול יתרונות הטיפול התרופתי יש לקחת בחשבון את הנזקים האפשריים, כאשר מדובר באוכלוסיית חולים עם מחלות רקע רבות וטיפולים תרופתיים מרובים.

J Am Coll Cardiol, Sep 25, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה