Chronic Kidney Disease

סערה בעקבות הודעתו של ארנון סגל ב-YNET על כוונתו לתרום כליה “ליהודים בלבד”

כליות

בכתבה שפורסמה היום ב-YNET אמר העיתונאי, איש הימין ארנון סגל, שתרם כליה במסגרת מרתון השתלות שנערך שלשום בבתי החולים בילינסון וסורוקה, כי התנה את תרומתו בכך שתושתל ביהודים בלבד.
מארגון מתנת חיים, שדרכו תואמה התרומה, נאמר ל-YNET כי “אדם נותן מתנה, אי לכך הוא בוחר למי להעניק אותה… לכל תורם הזכות לקבוע למי התרומה לא תלך, גם אם הוא ערבי או להט”ב”.

במסגרת מרתון ההשתלות תרמו שלושה אנשים חיים שלוש כליות לאנשים אחרים. בכתבה ב-YNET אומר סגל כי “זה העם שלי, וזו הקהילה שלי. אשתי עובדת כאחות בבית החולים שערי צדק ומטפלת בכולם, גם ביהודים וגם בערבים, אבל כשמדובר בחלק מגופי, אני רוצה לתרום אותו ליהודי. אני לא יודע מי זה יהיה. אני מכבד את כולם. כולנו אחים, וגם המריבות הן בתוך המשפחה”.

לכתבתו של ד”ר איתי גל ב-YNET

בתגובה, פרסמה דוברת משרד הבריאות כי “ערך העליון במערכת הבריאות הוא ערך החיים. אנו רואים חשיבות בהצלת חיים ללא הבדל דת, גזע, מין מגדר או כל הבדל אחר. בישראל תורמים יהודים לערבים וערבים ליהודים, ללא תלות בדת, אלא על בסיס הצורך להציל חיי אדם. כל אדם הנכנס למערכת הבריאות משיל מעליו את הזהות החברתית, הדתית או השבטית שלו והוא רק אדם – מטופל או מטפל. כל חלקי החברה הישראלית נמצאים יחד ברגעי האמת של כולנו בחיים, ברגעים בהם הדברים היקרים לנו ביותר – הבריאות שלנו ושל הקרובים לנו, מתערערים ונמצאים במבחן. תרומות איברים דרך המרכז הלאומי להשתלות נעשות דרך מנגנון הקצאה לאומי בהתאם לרשימת ההמתנה כאשר המנגנון מבוסס על פרמטרים מקצועיים רפואיים והכל נעשה באופן שוויוני, ללא כל אבחנה של דת, גזע ומין, ולא ניתן להתנות או לבקש את זהות התורם. בתרומה מן החי, כאשר החיבור וההקצאה בין התורם לנתרם לא נעשים על ידי המרכז להשתלות לתורם הזכות להחליט למי הוא מעונין לתרום ואת זהות התורם (לבן משפחתו, מכרו, שכנו וכו’). התורם והנתרם עוברים ועדת הערכה של המרכז הלאומי להשתלות, שמטרתה לבדוק את הכשירות הבריאותית והנפשית של התורם והנתרם ולבדוק שהתרומה הינה אלטרואיסטית לחלוטין, אך אל הוועדה מגיע התורם לאחר שבחר את הנתרם שהוא מעוניין לתרום לו ולמרכז אין יכולות להתערב בשיקול הדעת וברצון התורם”.

מבית החולים בילינסון נמסר: “בית החולים הוא הגורם הרפואי המבצע את ההשתלה ואין לו כל מעורבות בבחירת התורמים והעדפותיהם למעט כשירות רפואית. אנחנו נמשיך לעשות לילות כימים בהצלת חיי כל אדם ולהוביל את תחום השתלות האיברים בישראל כפי שעשינו עד היום, אלפי השתלות איברים עפ״י נהלי משרד הבריאות”.

הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית מסרה כי “הלשכה קובעת כי הצלת חיים היא ערך עליון, וההחלטה על מי יקבל איברים להשתלה צריכה להתקבל באופן מקצועי ושקוף, כפי שנעשה ע”י המרכז הארצי להשתלות איברים בישראל. הלשכה לאתיקה שוללת כל הפליה על רקע דת, גזע, לאום או כל סיבה שאינה קשורה למצב רפואי”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה