Cirrhosis

צריכה רבה של חלבון מן החי מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם שחמת כבד (BMC Gastroenterol)

הגדלת צריכת חלבון בכלל וחלבון במוצרי חלב והפחתת צריכת חלבון מן החי מלווה בסיכון מופחת לתמותה על-רקע שחמת כבד, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMC Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי להרגלי התזונה השפעה משמעותית על התקדמות שחמת כבד והערכה תזונתית משמשת להפחתת תחלואה ותמותה ע”י זיהוי גורמי סיכון תזונתיים הפיכים. עם זאת, אין נתונים רבים אודות הקשר בין צריכת חלבון ממוצרי חלב בתזונה ובין הסיכון לתמותה על-רקע שחמת כבד.

במחקר העוקבה הפרוספקטיבי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 121 חולים אמבולטוריים (גיל ממוצע של 54.8 שנים; 68% גברים) שאובחנו עם שחמת כבד לפחות שישה חודשים קודם לכן והיו במעקב לאורך 48 חודשים. החולים השלימו שאלון תזונה שכלל 168 שאלות.

לאורך מעקב של 3,955 שנות-אדם תועדו 43 מקרי תמותה (47% עקב כשל כבדי).

מהנתונים עולה כי צריכה כוללת של חלבון (יחס סיכון של 0.38, רווח בר-סמך 95% של 0.20-1.1) וצריכת חלבון ממוצרי חלב (יחס סיכון של 0.38, רווח בר-סמך 95% של 0.13-1.1) לוו בסיכון מופחת ב-62% לתמותה עקב שחמת כבד, בעוד שהגדלת צריכת חלבון מן החי לוותה בסיכון גבוה פי 3.8 לתמותה (יחס יכון של 3.8, רווח בר-סמך 95% של 1.7-8.2).

עוד עולה מהממצאים כי צריכה רבה יותר של חלבון מן החי לוותה בסיכון מוגבר משמעותית לתמותה בקרב חולים עם מחלה בדרגה חמורה יותר, אשר הוגדרה כמדד MELD של 11 נקודות ומעלה (יחס סיכון של 1.90, רווח בר-סמך 95% של 0.7-3.9).

החוקרים מדווחים עוד כי צריכה רבה יותר של חלבון מירקות נקשרה בקשר הפוך אך לא-מובהק סטטיסטית עם הסיכון לתמותה.

ממצאי המחקר מעידים כי צריכה כוללת של חלבון וצריכת חלבון ממוצרי חלב מלווה בסיכון מופחת לתמותה עקב שחמת כבד. צריכה גדולה יותר של חלבון שמקורו בירקות לוותה בסיכון מופחת לתמותה, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את היעילות והכמות הכוללת המומלצת של צריכת חלבון בחולים עם שחמת כבד.

BMC Gastroenterol, July 3, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה