Cognitive Function

מה בין סידן בעורקים כליליים ובין הסיכון להידרדרות קוגניטיבית בחולים עם טרום-סוכרת וסוכרת? (J Am Heart Assoc)

בנשים עם טרום-סוכרת או סוכרת, עדות להסתיידות עורקים כליליים נקשרה עם ירידה גדולה יותר משמעותית בזיכרון המילולי, בהשוואה לנשים ללא עדות להסתיידות עורקים כליליים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין הסתיידות עורקים כליליים (Coronary Artery Calcium, או CAC) ובין התפקוד הקוגניטיבי במבוגרים עם הפרעה בסבילות לסוכר או סוכרת מסוג 2.

תכנית Diabetes Prevention Program הינה מחקר אקראי ומבוקר להשוואת התערבות לשינוי אינטנסיבי של אורחות החיים, מטפורמין, או פלסבו למניעת סוכרת מסוג 2 במבוגרים עם טרום-סוכרת. לאחר שלוש שנים, התערבות לשינוי אורחות חיים ופלסבו הופסקו, זרוע הטיפול במטפורמין נחשפה והמשתתפים המשיכו למחקר DPPOS (או Diabetes Prevention Program Outcomes Study).

כ-14 שנים לאחר ההקצאה האקראית הושלמה הערכה של מדד CAC (מדד Agataston) באמצעות בדיקת CT והיכולת הקוגניטיבית נבחנה על-פי מבחני SEVLT (או Spanish English Verbal Learning Test) ו-DSST (או Digit Symbol Substitution Test), אשר הושלמו שוב לאחר חמש שנים, בשילוב עם מבחן מיני-מנטל.

החוקרים השלימו הערכת חתך והערכה לאורך זמן של הקשר בין מדד CAC ובין התפקוד הקוגניטיבי ב-1,931 מבוגרים.

מניתוח לא-מתוקן עלה כי בהשוואה לאלו ללא הסתיידות, מדד CAC של מעל 300 לווה בתפקוד ירוד בכל המבחנים הקוגניטיביים לאחר 14 שנים בשני המינים. בנוסף, מדד CAC גבוה מ-300 לווה בירידה גדולה יותר לאחר חמש שנים ביכולת שליפה מיידית בשני המינים ובזיכרון מושהה בנשים.

לאחר תקנון למשתנים דמוגרפיים, גנטיים, מטבוליים, וסקולאריים והתנהגותיים, מדד CAC גבוה מ-300 נותר מלווה בירידה גדולה יותר במדדי זיכרון מושהה בנשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על הידרדרות גדולה יותר ביכולת זיכרון מילולי בנשים עם טרום-סוכרת או סוכרת, מדד CAC גבוה מ-300, בהשוואה לאלו ללא עדות להסתיידות בעורקים כליליים.

J Am Heart Assoc, Nov 6, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה