Cognitive Function

ההשפעה של חרדה ודיכאון אצל האב על ההתנהגות והתפקוד הקוגניטיבי של ילדים (Front in Psychology)

חרדה ודיכאון בגברים בזמן הריון של בת הזוג אינם משפיעים בהכרח לרעה על התפקוד הקוגניטיבי או דפוס ההתנהגות של ילדים קטנים, ללא תלות בהשפעה אפשרית של מצב הנפשי של האם או רמת ההשכלה של האב, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Psychology.

המחקר כלל נתונים אודות 61 משפחות (36 בנים, 25 בנות9 ממדגם Design, Develop, Discover הכולל שלישיות של אם-אב-ילד.

החוקרים בחנו את רמות החרדה, דיכאון ודחק בשני ההורים בזמן הריון והעריכו את התפקוד הקוגניטיבי וההתנהגות של ילדים בגילאי 6-8 שנים. עוד הושלמה הערכה של תפיסות ההורים והתנהגותם כלפי ילדיהם ורמת התמיכה של בן הזוג לאורך 24 חודשים לאחר הלידה. דיכאון וחרדה אצל האב נבחנו שוב כאשר הילדים היו בגילאי 6-8 שנים.

לאחר תקנון לדיכאון אימהי לפני הלידה ורמת ההשכלה של האב, תסמיני דיכאון חמורים יותר אצל האב לפני הלידה לוו בקשיים רגשיים והתנהגותיים מעטים יותר בילדיהם (p=0.023), קשר שנבע בעיקר מתסמיני החצנה דוגמת בעיות התנהגות והיפראקטיביות/הפרעת קשב.

לאחר תקנון, תסמינים דיכאוניים פעילים וחמורים יותר באב נקשרו עם מדדי אינטליגנציה גבוהים יותר בילד (p=0.05), כמו גם תסמיני חרדה פעילים אצל האב (p=0.035).

רמות חרדה אימהית גבוהות יותר, דירג האב את איכות הנישואין ומדדי הורות האב לא השפיעו משמעותית על הקשר בין המצב הנפשי של האב ובין התוצאות הקוגניטיביות בילדים.

מהנתונים עולה כי הבריאות הנפשית של האב אינה משפיעה לרעה בהכרח על התפקוד הקוגניטיבי והתנהגות הצאצאים ומהממצאים עולה כי אין עדויות מוצקות התומכות בהשפעות של שינויים בגורמים סביבתיים מסוימים על קשרים אלו.

Front in Psychology, Nov 1, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה