Colorectal cancer

דיסקציה סוב-מוקוזאלית אנדוסקופית מפחיתה שיעורי הישנות אדנומה במעי גס (Ann Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בטיפול באדנומות גדולות במעי גס, דיסקציה אנדוסקופית סב-מוקוזאלית (Endoscopic Submucosal Dissection, או ESD) הפחיתה את שיעורי הישנות מקומית לעומת הסרה אנדוסקופית מוקוזאלית (Endoscopic Mucosal Resection, או EMR), אך זאת לצד שיעור תופעות לוואי גבוה יותר.

מחקר RESECT-COLON נערך בשישה מרכזים בצרפת וכלל 360 חולים (גיל חציוני של 70 שנים) עם נגעים שפירים גדולים (25 מ”מ ומעלה) במעי הגס, אשר חולקו באקראי ל-ESD או EMR. לאחר הוצאת מקרים לא מתאימים, 318 חולים נכללו בניתוח הנתונים.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי הישנות מקומית לאחר שישה חודשים (רקמת גידול בהערכה אנדוסקופית וביופסיה של הצלקת). תוצאי סיום משניים כללו את שיעורי כשלון טכני, כריתה R0 ואירועים חריגים מצטברים.

מהנתונים עולה כי מבין 161 חולים לאחר דיסקציה סב-מוקוזאלית, בחולה אחד תועדה הישנות (0.6%), זאת בהשוואה ל-8 מקרי הישנות (5.1%) מבין 157 פרוצדורות הסרה אנדוסקופית מוקוזאלית – הבדל מובהק סטטיסטית. לא תועדו השנויות לאחר כריתה R0 ע ESD, כך שלא היה צורך במעקב מוקדם עם קולונוסקופיה.

שיעורי כריתה מלאה (En Bloc) היו גבוהים יותר בזרוע החולים לאחר ESD (96.6%), בהשוואה לזרוע החולים לאחר EMR (10.4%).

שיעורי כישלון טכני לא היו שונים בין שתי הקבוצות, אך שיעור אירועים חריגים היה גבוה יותר בחולים לאחר ESD לעומת שיעור האירועים לאחר EMR (36% לעומת 24.5%, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי על רופאים להכיר ממצאים אלו, הן בכדי לבחור נכונה בגישה האנדוסקופית להסרת נגעים אלו במקום התערבות ניתוחית והן בכדי לבחור בגישה הטובה ביותר להסרה אנדוסקופית בהתאם למאפייני הנגעים והניסיון המצטבר במרכז הרפואי.

Ann Intern Med, Dec 11, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה