Colorectal cancer

החלפת בשר אדום או מעובד לטובת מאכלים מן הצומח והסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (Eur J Epidemiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology עולה כי אפילו החלפה חלקית של בשר אדום או מעובד לטובת דגנים מלאים, פירות או ירקות עשויה להפחית את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום באוכלוסיות עם צריכת בשר גבוהה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעבר לדיאטה המבוססת על מאכלים מן הצומח עשויה להפחית את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום. כיום, ההשפעה של שינויים תזונתיים אלו על הסיכון לממאירות אינם מוגדרת היטב. לאור זאת, הם ביקשו לבחון את ההשפעה של החלפה חלקית של בשר אדום או מעובד לטובת דגנים מלאים, ירקות, פירות, או משלב של מרכיבי תזונה אלו, על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום במבוגרים מפינלנד.

החוקרים אספו נתונים אודות מבוגרים מחמישה מדגמים בפינלנד והמדגם הכולל כלל 43,788 משתתפים בגילאי 25 שנים ומעלה (79% גברים). דפוסי התזונה נבחנו על-פי שאלוני תזונה שהושלמו בתחילת המחקר. החוקרים בחנו את ההשפעה של החלקה חלקית של בשר אדום (100 גרם/שבוע) או בשר מעובד (50 גרם/שבוע) עם כמות מקבילה של מאכלים מן הצומח. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת יחס הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, כולל תקנון למין, גיל, צריכת אנרגיה וערפלנים רלבנטיים אחרים.

לאורך חציון מעקב של 28.8 שנים תועדו 1,124 מקרים של סרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים מדווחים על ירידה קטנה בסיכון למחלה הממארת בעקבות החלפת בשר אדום לטובת ירקות (יחס סיכון של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.95-0.99), פירות (יחס סיכון של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.94-0.99), או דגנים מלאים, ירקות ופירות יחדיו (יחס סיכון של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.95-0.99).

באשר לבשר מעובד, החלפות אלו לוו בירידה של 1% בסיכון למחלה הממארת. החלפת בשר אדום או מעובד לטובת דגנים מלאים לוותה בירידה בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום רק באלו שצרכו דגנים מלאים בכמות קטנה מהחציון (יחס סיכון של 0.92, רווח בר-סמך 95% של 0.86-0.98 ויחס סיכון של 0.96,רווח בר-סמך 95% של 0.93-0.99).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מסייעים בהבנה טובה יותר של ההשפעות של שינויים תזונתיים במניעה ראשונית של סרטן מעי גס ורקטום.

Eur J Epidemiol, Jan 23, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה